Klimat
Klädföretagen i botten av utsläppslistan – H&M sämst
Publicerad: 16 juni 2022, 09:39
Modebranschen brottas med utsläppsproblem. Nu har textilbranschen listat jättarnas klimatmål Foto: nicoletaionescu
Textilbranschens klimatinitiativ visar att H&M är sämst bland klädjättarna på att nå klimatmål – och står för de största utsläppen.
Ämnen i artikeln:
Hållbart varumärkeH&MTextilbranschenKlimatutsläppMiljöutsläppUtsläppKlimatanpassningSS
Sten Sjögren
H&M lyckas sämre än andra rapporterande företag med reducera de klimatpåverkande utsläppen, visar en rapport från textilbranschens klimatinitiativ Stica. H&M står ensamt för över 90 procent av utsläppen bland Sticas medlemsföretag där merparten av de större svenska klädföretagen ingår. 95 procent av branschens utsläpp kommer från leverantörsledet, det som brukar redovisas under scope-3 i GHG-protokollet. Klimatpåverkan hos H&M:s leverantörer har alltså en avgörande betydelse för hållbarheten hos svensk textilindustri totalt.
H&M:s klimatpåverkan i scope-3 minskade med blygsamma två procent mellan 2019 och 2020. Det betyder att H&M hamnar i botten bland det tiotal bolag som redvisar siffror för scope-3. Flera företag i jämförelsen rapporterar kraftigt minskade utsläpp för 2020, vilket kan vara en effekt av minskad försäljning när pandemin slog till. Sammanställningen från Stica sträcker sig bara fram till 2020, vilket innebär att statistiken inte är komplett eftersom många bolag inte kommit i gång med rapporteringen före 2020.
H&M har själva publicerat färskare siffror i hållbarhetsrapporten för 2021. Där framgår att utsläppen i Scope-3 minskat med nio procent jämfört med 2019 som är basåret för H&M:s statistik. Beräkningar från Stica visar att H&M behöver öka takten i klimatarbetet – annars riskerar klädjätten att missa det uppsatta klimatmålet
”Vi har nyligen skärpt våra klimatmål och åtagit oss att uppnå nettonoll till 2040 och minska de absoluta utsläppen i scope 1, 2 och 3 med 56 procent till 2030”, skriver H&M:s pressavdelning i en kommentar på mejl.
H&M hänvisar också till skärpta åtaganden i den hållbarhetslänkade obligation som företaget lanserat. Där utfäster sig klädjätten att minska de totala utsläppen från råmaterial, tygframställning, klädtillverkning och transport i leverantörsledet med 10 procent redan till 2025.
”Vi tror att våra mål förblir lika ambitiösa som realistiska. Att lägga ett så tydligt fokus på scope 3-utsläpp är något som skiljer oss från många av våra konkurrenter. För oss var det nyckeln att inkludera scope 3-utsläpp i den hållbarhetsrelaterade obligationen, trots de utmaningar det innebär, eftersom de representerar en så stor del av utsläppen i vår värdekedja.” skriver H&M.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.