Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Klimatanpassat Göteborg kan bli nytt Venedig

Publicerad: 16 November 2010, 09:45

Göteborg förbereder sig för ett bistrare klimat. Det finns tre sätt att anpassa bebyggelsen runt Frihamnen för att möta de stigande vattennivåerna. Bygga hus på vattnet, retirera eller fortsätta att bygga skyddsvallar.


Ämnen i artikeln:

Klimatanpassning

Göteborg förbereder sig för ett bistrare klimat. Högre vattennivåer i kombination med extrema väder kommer att drabba staden hårt. Dels den sjönära bebyggelsen längs älven och de kringliggande åarna, dels centrala delar av staden som ligger väldigt lågt nära vattenytan.

Nu har staden med hjälp av IVL Svenska Miljöinstitutet plockat fram tre strategier för att möte de stigande vattennivåerna. Den mest radikala metoden innebär att hus byggs ut i vattnet på pelare eller på flytande konstruktioner. Man skulle alltså få flytande kvarter mitt inne i Göteborg.

En annan metod författarna kallar ”reträtt” innebär att man drar sig tillbaka från lågt liggande områden. De skulle omvandlas till parkområden där i stort sett inga bostäder byggs. Den tredje metoden, försvarsstrategin, innebär att man fortsätter med murar och invallningar och pumpar ut dagvatten som skydd mot högre vattennivåer.

– Vi hoppas att skisserna kan vidga diskussionen bland tjänstemän, förtroendevalda och allmänhet om framtida scenarier kring Frihamnen, men även om klimatanpassad stadsstruktur i stort. Liknande problem, men även lösningar, återfinns på flera olika ställen i världen bland annat i Sydney, Pudong i Shanghai, London och Benidorm, säger Ulf Moback på stadsbyggnadskontoret i Göteborgs stad.

Miljöaktuellt skrev i fjol om Göteborgs arbete med att bygga om och klimatanpassa staden efter de stigande vattennivåerna. FN -experternas beräkningar pekade då på en höjning av Nordsjöns havsyta med cirka 0.8 decimeter. Ulf Moback trodde vid det tillfället att det var för lågt räknat och att havet troligen kommer att höjas med mellan 1,5 och två meter.

– Staden byggdes i ett träsk för att det var försvarsmässigt riktigt. Det skapar naturligtvis problem. Om vattennivån stiger en halv meter går inga fler tåg till centralstationen och om den stiger en meter får stora delar av centrum överges, menade Ulf Moback.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Klimatanpassning

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.