Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Klimatet skrämmer fler än finanskrisen

Publicerad: 26 November 2008, 07:32

Sluta gnäll och ta ansvar för miljön. Det är konsumenternas budskap till regeringarna.


Nästan hälften av de 12.000 personer som delaktig i en global undersökning, framtagen av HSBC Climate Partnership, anser att det är viktigare att snabbt lösa problemet med klimatförändring än med den finansiella krisen. Hela 43 procent satte miljön som den fråga som i dagsläget oroar dem mest, rapporterar The Guardian.

Samtidigt tycker 77 procent att deras egen regering bör minska koldioxidutsläppen relativt kraftigare så att tillväxtländer har en möjlighet att fortsätta utveckla sin ekonomi.

Men även i tillväxtländerna är trycket hårt på att minska utsläppen. I Kina anser 62 procent att landet måste banta koldioxidutsläppen medan endast 4 procent tycker att de kan öka. I Mexiko och Brasilien anser hela 80 procent att utsläppen ska minska.

Enligt HSBC Climate Partnership är signalerna tydliga och viktiga att ta på allvar.

– Studien visar att på behovet av kraftfulla åtgärder kring klimatförändring. Den brådskande utmaningen är att bygga ett ramverk för ett globalt avtal så att konsensus kan nås i Köpenhamn nästa år. Diskussionerna i Poznan är ett krisiskt steg för att uppnå det. Det är nu dags att lägga grunden för en ny form av tillväxt som kan förändra vår ekonomi och vårt samhälle, säger Lord Stern, rådgivare till banken HSBC om ekonomisk utveckling och klimatförändringar och tidigare rådgivare åt den brittiska regeringen.

Studien utfördes bland 1.000 personer i 12 länder; Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Indien, Malaysia, Mexiko, Storbritannien och USA.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.