Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Klimatförändringar större trafikfara än mobiltelefoner

Publicerad: 1 september 2017, 09:29

Firefighting paramedics remove an injured motorist after an accident Tuesday June 26, 2012 at the site of a freeway†pileup in northern Los Angeles County. A big-rig truck and nearly 20 cars collided on the freeway, leaving at least 17 people injured, including two critically, authorities said. (AP Photo/Rick McClure)

2015 blev ett rekordår för allvarliga trafikolyckor i USA och skulden lades från början på användningen av mobiltelefoner. Nu hävdar forskare att det istället kan vara klimatförändringar som ligger bakom den dystra statistiken.


Efter fem decennier av fallande statistik ökade dödsolyckor i trafiken i USA plötsligt med 7, 2 procent under 2015, jämfört med föregående år. Hittills har det ökande antalet olyckor förklarats med att fler människor använder sina mobiltelefoner medan de kör. Nu presenterar dock forskaren Leno Robertson en alternativ teori. Genom att jämföra information om faktorer som körda kilometer och plåtskador på bilarna med väderdata drar Robertson slutsatsen att höjda temperaturer och regn ökar antalet körda kilometer. 0,5 graders temperaturökning ledde i genomsnitt till att varje bilist körde 95 kilometer extra per år. För varje inch regn (2,5 cm) så körde förare av personbilar och lastbilar 105 km mer per år. Eftersom 2015 var ett ovanligt varmt år så var det enligt Robertson med största sannolikhet det ökade antalet bilar på vägarna, till följd av det varma vädret, som ledde till att antalet olyckor ökade.

I studien som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Injury Prevention argumenterar Leno Robertson vidare att mobiltelefoner inte kan ha orsakat ökningen eftersom studier visat att användningen av mobiler under bilkörning inte ökade under 2015 jämfört med 2014.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.