Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

”Klimatpositiv måste bli den nya standarden”

Publicerad: 9 Oktober 2019, 12:11

Colm O’Callaghan på Brid Content, Emmy Tollin på GodEl, Karl Törnros på Department Festival, David Ekelund på ICEBUG och Kaj Török på MAX Burgers arbetar alla för att skapa klimatpositiva produkter och tjänster.

REPLIK. Utan att gå bortom klimatneutral kan vi inte nå de globala klimatmålen. Varje verkligt klimatpositivt initiativ köper oss därför tid i klimatfrågan. Att bedriva åsiktisjournalistik som försöker minska förtroendet för begreppet klimatpositiv och få det att framstå som en företagsgimmick gynnar inte klimatet. Det skriver företag i nätverket Clipop i en replik.


I redaktionschef Jon Röhnes fredagskommentar som publicerades den 4 oktober i Aktuell Hållbarhet, lyder rubriken “Är du klimatpositiv lille vän?” och Jon Röhne inleder med: ”Kan vi konsumera oss ur klimatkrisen? Ja, säger företagen som säljer “klimatpositiva” tjänster och produkter. Kritikerna är dock skeptiska.”
Vi som erbjuder klimatpositiva produkter och tjänster har varken sagt så eller haft den avsikten. Vi välkomnar artiklar som sätter strålkastaren på klimatpositiv, men dessa bör utgå från fakta. Vi vill replikera och kortfattat berätta vad klimatpositiv innebär idag och varför det behöver bli en ny global oberoende standard.

Klimatkrisen är här och vi alla måste göra så mycket vi kan för att minska den. Vi måste vara kritiska kring vår egen konsumtion. I Sverige konsumerar vi idag som om vi har fyra jordklot. Då behövs nya begrepp och verktyg för att öka takten i omställningen. Omställningen till en hållbar konsumtion kommer inte ske från en dag till nästa. Men med utgångspunkt att vara en del av lösningen och efterleva Parisavtalets mål, har till exempel MAX försäljning av gröna burgare gått från 2 procent till 22 procent på tre år. Brid har ersatt nästan alla resor med flyg med tåg och GodEl säljer endast förnybar el märkt med Bra Miljöval.

Enligt Parisavtalet ska hela världen från år 2050 ta bort mer koldioxid från atmosfären än vad vi släpper ut. Då blir vi klimatpositiva. Enligt FN:s klimatpanel går det inte längre att nå 1,5 gradersmålet genom att endast minska utsläppen. Men redan nu kan individer, företag och samhällen binda mer kol än de släpper ut. Vår definition av klimatpositiv är därför att ta bort mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut redan idag och samtidigt minska utsläppen i linje med FN:s 1,5 gradersmål.

För närvarande saknas en global standard för klimatpositiv, men eftersom klimatkrisen pågår här och nu, vill vi inte vänta på att en sådan kanske kommer i framtiden. Vi gör mer än vad som krävs för att följa den enda oberoende internationella standarden för klimatneutral, ISO14021:2017. Vi har arbetat fram kriterier som möjliggör för företag och organisationer att arbeta efter definitionen klimatpositiv. Kortfattat innebär kriterierna att mäta 100 procent av klimatpåverkan i scope 1, 2 och 3 ur ett livscykelperspektiv i enlighet med standarder för att bli klimatneutral. Därefter binds mer växthusgaser än vad som släpps ut i hela värdekedjan. Kriterierna finns angivna på www.clipop.org. Samtidigt arbetar man med att minska utsläppen.

Intresset och gehöret utomlands för klimatpositiv talar ett tydligt språk. Klimatpositiv utsågs till en av ”2019 World Changing Ideas Awards” av amerikanska tidningen Fast Company och FN:s klimatkonvention offentliggjorde nyligen att Max prisas i “Global Climate Action Award” för sitt arbete med klimatpositiv.

Nu är vi sex företag som skapat klimatpositiva produkter – Brid Kommunikationsbyrå, Department Festival, GodEl, Icebug, Max, Mevo och fler är på väg. Det är inte en slump att fem av världens sex klimatpositiva produktleverantörer finns i Sverige. Sverige har en lång tradition av att värna om miljön och att inspirera globalt. Det finns anledning att vara tacksam för alla som har drivit på utvecklingen under så många år, men vi behöver ta fortsatta steg. Klimatpositiv är inte ett perfekt steg men det är kraftfullt och framförallt sker det nu.

Med klimatpositiv blir det lättare för många företag att skapa klimatnytta på en oerhört mycket högre nivå än tidigare. För Max till exempel är klimatnyttan som skapas 221 gånger högre än om de bara hade minskat utsläppen i scope 1 och 2 i linje med Parisavtalet så som många andra bolag gör.

Vi tolkar Jon Röhnes åsiktsjournalistik som ett försök att minska förtroendet för klimatpositiv och få det att framstå som en företagsgimmick. Vi menar att utan företag som är med och tar klimatansvar kan vi inte lyckas. Utan att gå bortom klimatneutral kan vi inte nå de globala klimatmålen. Varje verkligt klimatpositivt initiativ köper oss därför tid i klimatfrågan.

Colm O’Callaghan, Creative Director, Brid Content

David Ekelund, Vd, ICEBUG

Emmy Tollin, Hållbarhetsutvecklare och Partneransvarig, GodEl

Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef, MAX Burgers

Karl Törnros, Founder & Development Manager at Department Festival

Läs Jon Röhnes ”Är du klimatpositiv lille vän?” här. 


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.