Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Klimatskeptikernas reklamfiasko

Publicerad: 7 maj 2012, 07:12

Heartland Institute använde massmördare i reklam för konferens. Tvingades avbryta kampanjen efter 24 timmar.


Den amerikanska Chicagobaserade tankesmedjan Heartland Institute, känd bland annat för att man ifrågasätter det mesta av dagens vetenskapliga klimatforskning, har än en gång hamnat i blåsvädret.

I en reklamkampanj i Chicago som startade i förra veckan har man
använt bilder på olika massmördare med den tillhörande texten "Jag tror fortfarande på global uppvärmning, gör du?"

Den första reklamskylten, som sattes upp över the Eisenhower Expressway utanför Chicago, hade en bild på Ted Kaczynski, mer känd som Unabombaren. Det var även tänkt att bland annat Charles Manson och Usama bin Laden skulle vara med på skyltarna. Men reaktionena mot annonskampanjen blev inte oväntat mycket hårda, till och med från Heartlands egna supportrar, och efter 24 timmar beslutades att kampanjen skulle upphöra och reklamskylten tas ned.

I ett pressmeddelande från Heartland med frågor och svar kring kampanjen kan man läsa att dessa personer valts för att de vid olika tillfällen sagt att det är människan som ligger bakom klimatförändringarna.

"Varför valde Heartland att visa upp dessa människor på reklamskyltar?
Eftersom vad dessa mördare och galningar har sagt skiljer sig lite från vad talespersoner för Förenta Nationerna, journalister från mainstream media och liberala politiker säger om global uppvärmning."

Heartland, som ser ut att ha haft vissa problem med sin kommunikation kring kampanjen, tillägger dock:
"Självklart är inte alla som varnar för global uppvärmning mördare eller tyranner."

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News