Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Kollektivtrafiken: ”Skattebefria den syntetiska dieseln”

Publicerad: 30 September 2013, 11:14

Regeringens förslag att skattebelägga syntetisk diesel, HVO, hydrerad vegetabilisk olja, hotar utvecklingen av ökat användande av förnybara drivmedel inom kollektivtrafiken, skriver företrädare från bland annat Bussbranschens riksförbund och Svensk Kollektivtrafik.


Ämnen i artikeln:

DieselKollektivtrafik

”HVO kan slarvigt uttryckt sägas vara syntetisk diesel. HVO är idag skattebefriat på samma sätt som biogas och etanol, vilket är synnerligen viktigt om omställningen till förnybara drivmedel och fossilfri fordonsflotta ska kunna uppnås utan kraftigt ökade kostnader för kollektivtrafiken.

Den förnybara HVO-dieseln ger lägre utsläpp av växthusgaser än den fossila dieseln. Med HVO-drivmedlet kan befintlig fordonspark snabbt ställas om till att drivas energieffektivt och med förnybar energi. Eftersom bränslet passar väl i befintliga dieselmotorer är det populärt inom t ex busstrafiken och en del i den höga andel förnyelsebara drivmedel som kollektivtrafiken stoltserar med i Sverige.

Därför är det oroande att regeringen vill skattebelägga högre inblandningar, mer än 15 procent, av HVO i dieseldrivmedlet, trots att stora delar av de dieseldrivna fordonen idag kan drivas med högre inblandningar än 15 procent. Potentialen för HVO är därför mycket stor.

Beskedet i budgetpropositionen om att regeringen hört kritiken från aktörerna inom den svenska kollektivtrafiken och avser att återkomma i frågan lugnar inte. Den här frågan kan inte skjutas på framtiden eftersom den redan nu är ett skarpt lagförslag.
Regeringens argument om att skatten saknar praktisk betydelse för andelen biodrivmedel i transportsektorn stämmer inte. Tvärt om, den innebär att utfasningen av fossil energi fördyras och försvåras.

En ökad användning av HVO ger stor klimatnytta samt en kostnads- och energieffektiv kollektivtrafik. Ska vi nå EU-målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030 behövs alla goda incitament kring detta stärkas – inte sågas.

Vi anser att HVO ska ges samma förutsättningar med skattefrihet som andra förnybara drivmedel för att den samlade kollektivtrafikbranschen även fortsättningsvis ska kunna ta en ledande roll i arbetet för ett hållbart samhälle”

Göran Forssén, VD Svenska Bussbranschens Riksförbund
Gunilla Glasare, Avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
Per Juth, VD Svenska Taxiförbundet
Charlotte Wäreborn Schultz, VD Svensk Kollektivtrafik

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

DieselKollektivtrafik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.