Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Konsten att kapitalisera på det goda

Publicerad: 4 April 2012, 07:28

– Det pågår ett grönt race just nu. Skynda på innan du hamnar på efterkälken, säger Mark Boutros, csr director på Kreab, rådgivare till ett stora multinationella företag. Hans råd är: ”Do what you say, say what you do and be who you are”.


Hur stärker miljö- och hållbarhetsarbetet egentligen ett företag och varumärke? Hur ska man kommunicera sina satsningar för att få största möjliga utfall?
Mark Boutros på Kreab vet. Som rådgivare till ett stort antal storföretag i världen har han byggt stor erfarenhet och kunskap.

– Mitt jobb är att hjälpa företag att bygga och etablera plattformar för kommunikation kring hållbarhetsfrågor. Syftet är att
skapa dialog och kommunicera samhällsnyttan (på engelska
create shared value, csv, reds anm) som företaget skapar.
Jag försöker hjälpa företag rädda världen – med lönsamhet. Det är själva kärnan i det jag arbetar med, säger Mark och berättar att lönsamheten ligger i kundlojaliteten, i det värde som varumärket får av att laddas med hållbarhet och den samhällsnytta som företaget faktiskt utför.

– Därför måste göra och kommunicera rätt saker.  Vi tror på tre regler. ”Do what you say, say what you do and be who you are”.
Om du ljuger kommer du åka dit, men om du inte berättar vad du gör så vet inte folk varför de ska välja ditt varumärke.

Vad är ditt tips till csr- och miljöchefer?
– Ta kommunikations- och marknadsfolket på lunch. Låt dem se vilket bra jobb ni gör och hur ni gör världen till en bättre plats. Berätta din och er story. Var inte blyg. Se till att resultatet används som ett positivt attribut till företagets varumärke.

Artikeln är en del av en längre intervju publicerad i Miljöaktuellt nr 9-2011.

Mark Boutros talar på konferensen Sustainability Day den 17 april.
Läs mer här. 

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.