Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Konstruera med oss – Reklamspärr för TV

Publicerad: 3 Februari 2009, 14:03

Bond höjer sitt glänsande vapen, den vackra damen svimmar i armarna på Järnkäft som släpar bort henne, och raketen med bomben håller på att störta ned mot atmosfären när…


Bilden tonar ut och reklamen börjar. Sen mal de eviga rösterna om tvål, nya bilmodeller, bubbelurp och bantningsmetoder. Det känns som om reklamtjatet egentligen är längre än själva filmavsnittet. Den som kan njuta av sådant måste sannerligen vara lobotomerad.

TV-reklamen är verkligen själsdödande och borde kunna spärras och filtreras bort.* Det måste vara begärligt för alla som konsumerar detta medium.**

Idag är det utan vidare möjligt att bygga ett dragspelsfilter som tystar radion när det spelar dragspel, genom att känna av övertonsmönstret, och stänga av ljudet som en brusspärr ungefär. Det var Sten Broman, den store musikvetaren, som önskade sig ett sådant på sin radio så han slapp höra detta vidriga instrument, men då var inte tekniken mogen. Nu är tyvärr Sten Broman död och popmusiken härskar ändå på radion.

Men TV-reklamen hotar att förvandla oss alla till darrande geléklumpar, med sina till idioti upprepade tjatiga meddelanden om billiga mobilabonnemang som inte är det, föryngringskrämer som inte fungerar och gröna jättar som hoppar fram ur majsburkar.

Tekniken tillåter numera att man bygger en reklamspärr för TV. Bildigenkänningen har kommit ganska långt. Det knepiga är bara triggvillkoren. Hur ska man känna igen ett reklaminslag? I USA måste alla reklaminslag föregås av 5 svarta rutor. Så är det inte här.

Jag skulle vilja ha en fruktbar diskussion kring fyra ämnen:

1) Hur känner man igen ett reklaminslag eller annan repetitiv information i video?

Det handlar inte bara om reklaminslagen utan även om TV-bolagens enerverade trailers för kommande program. De är minst lika hjärndödande som reklamen.

> Reklamen startar på regelbundna tider och har en maximal längd.

> Reklamen är likadan om och om igen men kan förändras över tiden. Detta borde man kunna lagra.

> Reklamspärren måste själv kunna förstå när nya reklaminslag uppstår. Den ska vara adaptiv. Den ska också klara av att märka om ett reklaminslag förändrats bara lite.

1a) Ett reklaminslag, eller vilken video som helst, borde kunna reduceras och kodas om till en enklare ström av hieroglyfer, som blir enklare att lagra och jämföra än ren, strömmande video. Om videon ska hinna kodas om till hieroglyfer och jämföras med lagrade hieroglyfer behövs eventuellt en eller två sekunders fördröjning från realtiden.

1b) Nödknapp. Om man råkar få se ett reklaminslag som reklamspärren inte upptäckt måste man kunna trycka på en nödknapp som anger att ett oönskat inslag börjat, och när det slutar. Detta startar en igenkänningsprocess i reklamspärren.

1c) Spärrväljare. Man bör kunna välja om man vill kunna koppla in eller ur reklam, vinjetter, trailers etc.

1d) Hur kan reklambolagen kontra och vad kan man göra åt det? Förmodligen kan de inte ändra för mycket på tiderna då reklamen startar, eller dess längd, men för att förvirra kan de säkert ändra starttiderna någon minut hit och dit slumpmässigt. Det ska reklamspärren klara.

Naturligtvis kan reklambolagen börja sända mera varierande reklaminslag som inte går att trigga på. Eventuellt vore det en välsignelse.

2) Vad ska TVn visa istället för reklamen?

Det måste vara något konstruktivt. Man måste få välja om TVn ska bli helt svart och tyst med bara en skylt som säger ”PAUS” eller en pausbild, eller om den ska göra något intelligentare:

> Backa och visa om filmen lika mycket som längden på det förväntade reklaminslaget så att filmen bara fortsäter när reklamen är över?

> Visa sista rutan ur filmen, så man åtminstone har minnena kvar till när filmen fortsätter?

> Visa sista rutan ur filmen och backa 3 minuter så att man åtminstone har samanhanget klart för sig när reklamen är över?

> En pausfilm, med till exempel ett automatiskt sammandrag av filmen hittills?

> En egen AVI-film?

> Något annat? Ordet är fritt.

2a) Om det inte går att komma på något bra att visa i pauserna, kan det vara bättre att se TV-kvällen med en kvälls fördröjning, så att man ser gårdagens kväll ”silad” medan reklamspärren bearbetar kvällens program. Naturligtvis måste man kunna pausa och spola i det ”silade” programmet.

> Med en egen digitalbox kan reklamspärren inte bara ”sila” en kvälls TV från en kanal utan skulle kunna hoppa hit och dit mellan kanalerna och ”sila” ett förprogrammerat urval filmer från olika kanaler, så att man, trots att halva tiden försvunnit i bortsilad reklam, ändå kan få en hellång TV-kväll. Spärren skulle kunna fortsätta hoppa kontinuerligt och skapa helt nya TV-kvällar av tillräckligt många ”silade” filmer. I så fall måste den kunna läsa EPG-information.

3. Övriga möjligheter

Med bildbehandling är allt möjligt. Vilka andra bildeffekter och möjligheter vore önskvärda?

> Logotypetvätt (finns det något mer irriterande än en bländvit logotyp i en mörk filmsekvens?)

> Korrekt omvandling av 4:3 till 16:9 (för det verkar inte finnas någon TV som klarar det)

> Internetanslutning så att man kan tanka hem uppdateringar till programvaran och TV-bolagens sändningsschemor. Sålunda bör tillverkaren av reklamspärren ha en uppdateringstjänst och en tjänst som distribuerar uppdateringar av reklam-schemor och andra ändringar som TV-bolagen kan hitta på för att kontra reklamspärren. Men principen ska vara att spärren ska vara så adaptiv som möjligt.

> En statistikutgång som visar antalet olika reklaminslag, andelen reklam/trailers/nyttoprogram, utbytesfrekvensen för reklaminslag mm för att man ska kunna se trender.

> En möjlighet att rapportera tillbaka statistiken till tillverkaren. Den egna statistiken kan hjälpa andra att spärra bättre.

4. Utsignaler

Vad ska komma ut ur reklamspärren förutom realtidsvideo?

> Styrsignaler för en inspelare som kan starta och stoppa inspelningen.

Kommentarsforum: Blogg

Kommentera inte här! Eftersom kommentarstiden är begränsad i artikelforum önskar undertecknad att du går vidare till bloggforumet Jörgens Bloggerier, så fortsätter vi en konstruktiv diskussion där: http://teknik360blogg.idg.se/bloggar/stadjeblogg/entry.jsp?messid=45

Fotnoter

* Reklamspärrar är accepterade och acceptabla inom andra media:

> Var och en kan sätta upp en skylt med ”Ingen reklam, tack” på sin brevlåda och slippa få oadresserad pappersreklam.

> Var och en kan gå med i Nix Telefonspärr och bli av med största delen av telefonreklamen. Ringer någon ändå kan du be dem sluta ringa och för det mesta slutar de.

> Var och en kan be sin mobiltelefonleverantör att spärra oönskad SMS-reklam.

> Var och en kan ladda med Adblock och koppla in i Firefox och slippa se reklam på webben.

Det är bara TV kvar. Ett rättsfall uppstod i England när Thorn började sälja inspelningsbara TV-boxar med argumentet att alla kunde sudda bort reklamen och göra sig en bättre TV-kväll. Någon från reklambranschen stämde Thorn med argumentet att de tog bort reklamföretagens levebröd. Domaren ogiltigförklarade målet med orden: ”Det finns inget i brittisk lag som säger att medborgarna är tvungna att titta på reklam”.

** Såvida du inte är dreglande zombie som varje kväll slår dig ned framför teven och slår på den med ett mekaniskt ryck och sedan fördriver kvällen med att introvert mumla ”Telia – Let’s Dance – Gröna giganter – Tvål – Born to be cheap…”

Äganderätt till idéerna

Observera att idéerna som kastas fram här inte förblir någons enskilda egendom utan ska gå in i projektet för alla bästa.

Om någon verkligen vill konstruera vårt projekt i slutänden återstår att se. Vi lovar att leta runt bland elektroniktillverkare som kan vara intresserade. Blir det tillräckligt bra och hållbart finns det förmodligen någon i vårt entreprenörs-Sverige som är intresserad. Då kommer ditt namn med bland konstruktörerna.

Om någon intresserad elektroniktillverkare läser det här går det bra att kontakta redaktionen.

Juryn består av redaktionen på Teknik360 och dess beslut kan inte överklagas, men vi kan ha väldigt kul ändå!

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.