Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Konsumenter: här är Sveriges mest hållbara varumärken

Publicerad: 6 april 2016, 13:30

Läs hela listan från Sustainable Brand Index. En tydlig trend i år är att resebranschen backar och att konsumenter börjar ifrågasätta sitt resande.


Under onsdagen släppte Sustainable Brands sin årliga undersökning om hur konsumenterna uppfattar olika varumärken utifrån ett hållbarhetsperspektiv, Sustainable Brand Index. Etta på listan är Apoteket, som i fjol låg på fjärde plats och 2014 på tionde plats. En klättring som Erik Elvingsson Hedén, vd på Sustainable Brand Insight, förklarar med både kampanjande och konkret hållbarhetsarbete.
– Apoteket driver även på andra i branschen. Deras förstaplats beror bland annat på deras fokus på hälsa och kvalitetskontroll och kommunikationen kring det. Deras kampanj som bottnar i beslutet att Apotekets varumärke ska vara en garant för att vissa krav är uppfyllda var otroligt bra balanserad mellan vad som är bra för mig som konsument och det mer altruistiska, sociala ansvaret, säger han.

Under året har det statliga bolaget haft kampanjer om satsningen Kvalitetskontrollen som visar på de sex steg som bolaget använder för att säkra miljö och socialt ansvar för sina produkter.

I årets rankning ses också en ökad kunskap om hållbarhet bland konsumenter och därför har de också mer åsikter och är tryggare i dem än tidigare, berättar Erik Elvingsson Hedén, vd på Sustainable Brands, för Aktuell Hållbarhet. Andelen som diskuterar hållbarhet med vänner, bekanta och familj har ökat från 51 procent 2013 till 72 procent 2016.

Konsumenterna rankar de vardagsnära varumärkena högt, som apotek, butiker och företag inom livsmedel. En annan tydlig trend är att resebranschen, som enda bransch på listan, backar.
– Det här med resandet är verkligen utmärkande i år. Det har alltid varit en bransch som har legat okej till om än ingen framgångsbransch. Konsumenter har inte velat ifrågasätta sin semester. Nu har vi kommit dit, till och med semestern börjar Svensson ifrågasätta. De funderar på resande och lokala aktiviteter på plats, exempelvis djurplågeri och arbetsförhållanden. Medias rapportering har bidragit, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs en mer fördjupad analys av Sustainable Brand Index i morgondagens utgåva av omvärldsbevakningen Aktuell Hållbarhet Direkt.

Läs listans placeringar från 1-50 här.

Läs listans placeringar från 51-100 här.

Läs listans placeringar från 101-150 här.

Läs listans placeringar från 151-200 här.

Läs listans placeringar från 201-265 här.

Så gjordes studien:

- Baseras på både enkätstudier och en kvalitativ studie i form av djupintervjuer.
- Utgår från konsumenternas perspektiv.
- Hur definieras hållbarhet i studien? Utgångspunkten är FN:s initiativ Global Compact och dess tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, miljö och anti-korruption.
- Undersökningen har gjorts i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
- Urvalet till undersökningen baseras på följande faktorer: verksamhet på det berörda landets marknad, omsättning & marknadsandel och generell varumärkeskännedom, alltså de varumärken som konsumenterna i störst utsträckning möter i sin vardag.
- Totalt 30 000 svarande och 750 varumärken för samtliga länder.

Martina Frisk

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.