Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Kontroversiellt samarbete mellan miljörörelser och företagen

Publicerad: 20 mars 2003, 10:58

Är det bra att miljörörelser samarbetar med näringslivet? Eller innebär det att de förlorar sin frihet och blir ”köpta” av företagen? Igår gav Naturskyddsföreningen, Greenpeace och Amnesty sin syn på saken – men de var långt ifrån överens om svaret.


Frågorna har blivit allt hetare efter hand som fler ideella organisationer har börjat samarbeta med företag om miljö och etik. Amnesty har bildat en affärsgrupp som finansieras av ett antal storföretag. Även Naturskyddsföreningen storsatsar på samarbete med näringslivet. Till och med Greenpeace – som vägrar att ta emot pengar från företag – har gjort utspel tillsammans med företagsgrupper.
I går samlades företrädare för ideella organisationer för en debatt arrangerad av NMC, Näringslivets miljöchefer, i Stockholm.

”Gisslan eller pådrivare” var temat för diskussionen. Här nedan följer en summering av hur Amnesty, Greenpeace och Naturskyddsföreningen ser på samarbete med företag.

Amnesty – får betalt av företagen
Hanna Roberts, ordförande i svenska Amnesty, berättade att Amnesty Business Group (ABG) hjälper svenska företag med hanteringen av mänskliga rättigheter genom kampanjer, utbildning och rapporter. Just nu har man en kampanj om Ryssland, med information riktad till företag. I dag har svenska Amnesty elva företag som medlemmar i företagsgruppen, som finansieras av företagen själva.
Amnesty ställer en rad krav på företagen. De måste ha ett uttalat stöd för mänskliga rättigheter och ha en policy som inte enbart är en pappersprodukt. Både företagsledning och anställda ska utbildas i mänskliga rättigheter. Leverantörer och agenter ska också informeras om policyn. Vidare ska företaget använda sitt inflytande för att främja mänskliga rättigheter där de är verksamma.

– Om företag kan använda lobbying för att få skattelättnader i andra länder kan de också lobba för mänskliga rättigheter, påpekade Hanna Roberts.

Inom Amnesty är man medvetna om risken för att bli företagens gisslan och försöker skydda sig mot detta genom att inte hjälpa till som konsulter eller rådgivare. Företagen får inte heller skryta med sitt Amnesty-samarbete i reklamen.

– Vi har ingen certifiering och godkänner aldrig några beslut i företagen. Vi kan kritisera företagen och avbryta samarbetet med dem när som helst, betonade Hanna Roberts som dock medgav att samarbetet innebär flera dilemman.

– Att ta betalt av företag och samtidigt vara oberoende kan vara problematiskt. Men vi kan inte heller gå på stan och samla in pengar från allmänheten för att arbeta med företag.
– Ett annat dilemma är vad vi ska göra med de riktigt dåliga företagen. Vill vi samarbete med dem eller inte? Det är just de företag som kränker mänskliga rättigheter som vi vill påverka mest, sade Hanna Roberts.

Greenpeace – tänker aldrig samarbeta
Greenpeace, som i Sverige leds av Lennart Daléus, är motståndare till samarbeten med företag. Greenpeace har ”skrivit ihop åsikter” tillsammans med företag, men det är också allt. Verksamheten finansieras följdaktligen med insamlade bidrag från stödmedlemmar. Organisationen har trots det en årsbudget på hela 50 miljoner kronor för aktioner mot miljöbovar. För att slå vakt om oberoende tar man inte heller bidrag från stater eller EU.

– Vi arbetar inte med företagen, utan mot dem. Vi ger dem förslag på hur de kan göra för att bete sig rätt. Det är det tunga, vanliga, trista arbetet. När resonemangen inte når resultat genomför vi aktioner för att stoppa de dåliga verksamheterna, sade Lennart Daléus.
Greenpeace fokuserar på ett mindre antal frågor, och i aktionerna siktar man in sig på företag som är tydliga exempel på det som Greenpeace anser vara fel.

– Just nu fokuserar vi bland annat på Stora Enso för att de utrotar gammelskog, sade Lennart Daléus.

En annan aktuell Greenpeacekampanj gäller torskfisket i Östersjön, där fartyget MV Esperanza följer hur fisket går till.

– Vilken är måltavlan? Det är regering och samhälle som har ansvar för reglerna, men företagen gör också fel som plockar upp för liten fisk. Vi tycker att företagen ska agera och gå längre än det formella regelverket för att bete sig miljöriktigt.

– Vi pratar med företagen och delar med oss av vår kunskap, men vi samverkar inte med företagen. Vi kommer aldrig att stämpla ett företag eller en produkt som godkänd av Greenpeace, sade Lennart Daléus.

Naturskyddsföreningen – vill ha snabba förändringar
Svante Axelsson, generalsekreterare för Svenska Naturskyddsföreningen, ser positivt på organisationens växande samarbeten med företag.

– Politiken har tappat betydelse och blivit trögare och mer urvattnad. På den frivilliga arenan finns större kraft om man spelar rätt, sade Svante Axelsson.

För Naturskyddsföreningen är samarbeten med näringslivet inte ett nytt fenomen, utan något man arbetat med sedan 80-talet då man drog igång miljömärkning av varor i samarbete med företag som KF och Ica. Tidiga samarbetspartners var även Folksam och SJ.

– Vår folkrörelse är öppen och ser inga problem med att samarbeta med företag som är öppna för förändringar. Vi söker själva upp intressanta aktörer i näringslivet. Det kan vara till stor nytta för miljön eftersom företagen har så stor makt. Vi kan inte avstå från den möjligheten.

– Alla företag som har en genuin vilja tilll förändring kan vi ställa upp och samarbete med. Vi har en öppen inbjudan till företag att ta kontakt med oss, sade Svante Axelsson som avvisade alla farhågor om att organisationen skulle hållas gisslan av företagen.

– Staten ger oss också pengar, är vi då köpta av staten? Jag tror ingen uppfattar det så. Vi ser att vi klarar av att samarbeta utan problem. Vi har samarbetat med kommuner, branschorganisationer och folkrörelser. Nu tar vi ett stort steg framåt mot strategiska allianser. Företagen har en väldigt stor potential till snabb förändring, betonade Svante Axelsson.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.