Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Kraftjättarna förklarade sig för Maud Olofsson

Publicerad: 3 mars 2010, 08:14

Varför går inte kärnkraftverken för fulla muggar? Det ville näringsministern Maud Olofsson höra Vattenfall, Eon och Fortum förklara.


Cheferna för Vattenfall, Eon och Fortum träffade i går näringsminister Maud Olofsson. På agendan stod energibolagens investeringsplaner i förnybar energi och varför kärnkraftverken inte gått för fullt i vinter. Bolagen beklagade situationen.
– Vi har helt enkelt missbedömt hur lång tid det här skulle ta. Det har visat sig ta längre tid. Själva investeringen och installationen har mer eller mindre löpt enligt plan men framförallt provningarna har tagit betydligt längre tid, sa Torbjörn Wahlborg, Nordenchef på Vattenfall, till SR Ekot.

Eon – som samma dag som mötet med Maud Olofsson ägde rum tvingades meddela att reaktor 3 i Oskarshamn inte kan starta den här veckan som planerat – förklarar situationen med missar i tidsplaneringen.

– Vad som är fel är att vi har haft en alldeles för optimistisk tidsuppskattning när det gäller de stora komplexa projekten som syftar till att öka möjligheterna till energiuttag av reaktorerna. Många av de här reaktorerna faller för strecket någon gång under tiotalet, säger Håkan Buske, Nordenchef på Eon, till SR Ekot.

Efter mötet uttrycker Vattenfall att en orsak till problemen är att politiska beslut som tidgare fattats gjorts så i syfte att avveckla kärnkraften. ”En viktig förutsättning för kärnkraften har varit det politiska beslut som fattades på 80-talet om att kärnkraften skulle vara avvecklad 2010. Investeringar som berör säkerheten har genomförts, men inte omfattande investeringar för att säkerställa produktionsförmågan bortom 2010.”, skriver Vattenfall i ett pressmeddelande.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.