Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Krama inte klimatlösningarna för hårt

Publicerad: 22 Februari 2019, 09:54

Elbilsägare borde ha ett öppet sinne för forskning och utveckling. Därför förvånar en Teslaägares konspirationsteorier extra mycket.


”Det är fossillobbyn som betalar för forskningen om elbilsbatterier!” Lika paff som jag blev när jag fick höra Teslaentusiastens konspirationsteori om batteritillverkningens klimatpåverkan, lika självklar ter sig försvarsmekanismen vid närmare eftertanke. Den som betalat i runda slängar en miljon kronor för sin elbil är sannolikt inte bara ute efter en snabbaccelererande sportbil. Framförallt har Tesla blivit en symbol för att klimatomställningen inte behöver inskränka på så kallad livskvalitet. Att få köpa en sportbil och samtidigt göra en ”klimatinsats” innebär lika mycket en exklusiv bil som ett gott samvete. Inte konstigt då att det tar emot med nyheter om elbilars minst sagt problematiska tillverkningsprocess.

Mer oväntat var det med argument som närmast kan liknas vid Trumpifiering från en person som trots allt försökt köpa en bil med så lite klimatpåverkan som möjligt. Som journalist låter förvisso tanken på fossiltunga företags finansiering av forskning som en viktig fråga att gå till botten med. Problemet är bara att uttalandet visade sig bygga på ett resonemang om att fossilbranschen har väldigt mycket att förlora i konkurrensen från elbilar. Och att utan saklig grund anklaga forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, Lunds Tekniska Högskola och den europeiska miljömyndigheten EEA, vilka pekat på utsläppsproblematiken kring batteritillverkning, riskerar bara att skada en många gånger redan sargad klimatdiskussion.

Kritiken mot elbilsbatterier är långt ifrån den enda fråga som väcker känslor i miljödebatten. Och eftersom omställningen brådskar på, många tekniker och lösningar är nya och klimatfrågorna skapar både oro och engagemang är det extra viktigt att inte låsa sig i första bästa spår. Det som vid första anblick ser ut som en frälsning måste tåla en granskning. Det som gör frågorna så intressanta att bevaka och följa får inte bli en ett hinder för fortsatt utveckling. Bara genom att beakta problemen med batteritillverkning går det att komma till rätta med dem.

Daniel Boman
redaktör, Aktuell Hållbarhet

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.