Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Krönika: Sexköp nästa CSR-fråga

Publicerad: 27 Augusti 2014, 14:00

Sexhandel och trafficking är ett akut globalt problem. Lise Bergh och Parul Sharma kräver att svenska företag tar krafttag med uppförandekoder, kontrakt och klausuler. Intern utbildning om mänskliga rättigheter är ett minimum, skriver de.


Ämnen i artikeln:

Global CompactParul SharmaMiljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i pappersutgåvan av Miljöaktuellt som kom ut 27 augusti.

Enligt en forskningsstudie från Linköpings universitet framgår det att det senaste sexköpet oftast har skett utomlands (80 procent), antingen på semester (43), i samband med arbets- eller tjänsteresa (26), eller i samband med bosättning i annat land (11). Studien understryker hur anmärkningsvärt det är att så mycket som 26 procent av de senaste sexköpen har skett i samband med arbets- eller tjänsteresor, i Sverige eller utomlands. 2008 uppgav 32 procent att senaste sexköpet hade skett i annat land på arbets- eller tjänsteresa (Kuosmanen, 2008).

• Hur resonerar svenska bolag kring sexköp?
• Vad finns det för riktlinjer eller spelregler internt på svenska
bolag idag?
• Utbildas personalen i frågor om sexköp, människohandel
även kallat trafficking, både hemma och utomlands?
• Hur många svenska bolag har något specifikt inskrivet i sina
uppförandekoder kring sexköp och anti-trafficking?
• Hur många företag har en klausul om gemensamt avståndstagande
mot (barn)sexhandel i samtliga affärspartnerskontrakt?

Klausulen innebär att kontrakten omedelbart kan brytas om en affärspartner inte uppfyller detta. Svaret på dessa frågor, som kan byggas på med många fler frågor, är: några enstaka bolag möjligen.

2012 lanserade Global Compact, Unicef och Rädda barnen barnrättsprinciperna för företag, där princip fyra lyder: Se till att barn skyddas och är trygga i hela företagets verksamhet och i alla företagets inrättningar.
Enligt Linköpings forskningsstudie har ungefär 1,5 procent av barnen i Sverige någon gång tagit emot ersättning för sex. Med en begränsad svensk forskning är mörkertalet kring sexhandeln med barn i Sverige alldeles för stort. En minderårig flicka la ut en annons om sex till salu och fick 600 mejlsvar på 48 timmar, enligt Citypolisen Stockholms län. Även om vi inte vet vilka det var som svarade på annonsen föreligger en risk för barn att hamna i sexköp också i händerna av resande eller icke-resande affärsmän.

Hur många svenska företag har antagit barnrättsprinciperna? Alldeles för få tyvärr. Om cirka 30 procent av köparna är affärsmän sker majoriteten av köpen på hotell runt om i Sverige. Sverige har mycket att vara stolt över som nation i kampen mot (barn)sexhandeln. Organisationen Ecpat har svenska rötter, likaså är organisationen Realstars ett svenskt initiativ, trots det lyser svenska hotell och hotellkedjor med sin frånvaro i frågan att ta ställning mot trafficking och sexhandel.

Ett hotell i Göteborg samarbetar med Realstars för att motverka prostitution och trafficking. Det hotellet har också erhållit kvalitetsstämpeln ”This is a Fair Sex Hotel”, ett av organisationen Realstars utvecklat koncept.

”Hotellrum 445, fjärde våningen längst bort till höger. Receptionisten hade pekat ut vägen innan hon återgick till sina papper på skrivbordet under disken.
– Och hissarna hittar ni till vänster. Välkomna! Hon var ung, kanske några år äldre än Linda, och hade glasögon med tjocka bruna bågar. Håret var draget bakåt i en stram tofs, inte ett enda hårstrå hade chans att rymma därifrån. Hon ägnade dem knappt en blick. Kanske ville hon inte se barnet i sällskap med den äldre mannen, kanske flöt alldeles för många hotellgäster förbi dagligen för att orka bry sig om ett udda par.”
(Ur boken ”Skuggbarn” av Caroline Engvall)

Både den svenska och den globala sexhandeln är ett akut problem. Ett krafttag från svensk sida, företag med resande tjänstemän och samtliga svenska hotell och hotellkedjor, bör innehålla minst ett tydligt åtagande emot sexköp och trafficking genom en uppförandekod, kontrakt och klausuler, utbildningar av hotellpersonalen, och en solid tydlighet gentemot hotellgäster.
Kunskap är makt och utbildningar internt inom just mänskliga rättigheter är ett minimum för företag av alla slag.

Det här är ingen framtidsfråga, det här måste göras nu. Frågorna har blivit en av vår tids största människorättsliga utmaningar – och den tredje största kriminella affärsverksamheten i världen.

Lise Bergh och Parul Sharma, The Academy for Human Rights in Business /CSR Sweden

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.