Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Kryssningsfartygen skiter i Östersjön

Publicerad: 27 September 2010, 09:34

Trots att det idag finns möjligheter att tömma avfallsvatten i hamnarnas mottagningsstationer väljer många kryssningsfartyg att dumpa avloppsvattnet rätt ut i Östersjön.


Ämnen i artikeln:

HavÖstersjön

Förra året lovade kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation att deras medlemmar frivilligt skulle sluta dumpa avfallsvatten ute till havs. Kravet man ställde var att hamnarnas mottagningsstationer kunde erbjuda snabba tömningar och att det inte skulle innebära extra kostnader.

Nu meddelar Världsnaturfonden WWF, som var med och tog fram överenskommelsen förra året, att inte ens hälften av kryssningsfartygen som besöker Stockholm väljer att tömma sitt avfallsvatten i mottagningsanläggningen. Och att de fartyg som tömmer bara tömmer symboliska mängder. I Göteborgs hamn är det bara ett av de anlöpande kryssnignsrederierna som tömmer i land.
– Problemet är att det inte finns några lagar för det här. På land hade det självklart varit otänkbart med utsläpp av den här storleken. Med tanke på att många av de ansvarsfulla fartygen tömmer mellan 500-1 000 kubikmeter svartvatten i Stockholms hamns anläggningar kan man göra sig en vag men obehaglig uppfattning om vilka mängder som dumpas ute i havet av de andra fartygen, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

Nu vill WWF att det införs ett förbud mot avfallsdumpning i Östersjön.
– I slutänden handlar det om ansvar. Det är viktigt att länder och hamnar ställer upp. Städerna som tjänar mycket pengar på kryssningsturisterna måste också vara med och betala notan för att turistnäringen ska bli så miljövänlig som möjligt. De som tjänar på en verksamhet måste också ta ansvar för de utsläpp och skador den genererar vilket annars tredje part får stå för – i värsta fall genom att se sin miljö långsamt förstöras, säger Mattias Rust.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

HavÖstersjön

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.