Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

KTH: Vi ska spöa Chalmers

Publicerad: 9 mars 2010, 15:27

Förra året åkte Chalmers ifrån KTH rejält i Shell Eco Marathon. Men nu bjuder ett revanschsuget KTH upp till dans.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

2006 kom KTH-fordonet Agilis 500 kilometer på en liter bensin i tävlingen Shell Eco Marathon. Det var svenskt rekord. Men i fjol tog sig Chalmers 1.243 kilometer på samma mängd bränsle och snuvade alltså samtidigt KTH på Sverige-rekordet. I maj hävdar KTH att laget ska ta revansch genom att färdas hela 3.142 kilometer i tävlingen som går av stapeln i Laustiz, Tyskland i maj. Rejält med spö till Chalmers, alltså.

– Vårt mål är att bilen ska kunna köra tur och retur mellan Treriksröset och Smygehuk. Det är en sträcka på 3.142 kilometer, över dubbelt så långt som Chalmers Sverige-rekord förra året, säger Lovisa Stjernlöf, en av KTH-lagets 17 personer, i ett pressmeddelande.

KTH:s Agilis som ska spöa Chalmers Vera.

I tävlingen kommer 200 andra lag från hela Europa att delta. KTH ställer upp med två motorer till sitt fordon, dels en Honda-motor, dels en motkolvsmotor, HCCI-motor, som KTH hade otur med vid förra årets tävlingar i Tyskland då motorn inte startade när den skulle användas.
– I projektet som helhet är det extra viktigt att få motorerna så bra som möjligt. Bara detta rullar kommer vi att kunna göra ett jättebra resultat, säger Lovisa Stjernlöf, i pressreleasen, samtidigt som hon skickar en hälsning till laget på Chalmers:

– De får se upp, vi är taggade och ute efter det svenska rekordet!

På Chalmers uppvisar man en tämligen diplomatisk sida och och önskar KTH lycka till i sina ambitioner om att nå över 3.000 kilometer.

– Det vore ju bra. Det vore väldigt bra. Med tanke på att då går de från plats 100 i tävlingen till plats 3 eller något ditåt. Det skulle vara sensationellt bra, säger Sven Andersson, Chalmers projektledare.

Det finns en… vänligt sinnad konkurrens mellan KTH, Chalmers och Luleå tekniska högskola när det gäller Shell Eco Marathon. Utspelet om storstryk från KTH tas emot med en mild ton på västkusten.

– Naturligtvis vill vi slå KTH men vi vill inte att det ska gå dåligt för dem, säger Sven Andersson, som menar att konkurrensen mellan lagen är bra.

– Det är trots allt så att konkurrensen är bra för utvecklingen, säger han.

Chalmers ambition i den aktuella prototypklassen där man deltar med fordonet Vera är att komma längre än i fjol då man alltså nådde 1.243 kilometer.

– Jag hoppas att det går bra för dem men att det går bättre för oss, avslutar Sven Andersson.

Går det sistnämnda citatet att tolka som att Chalmers-laget inte tror att KTH lyckas i Tyskland i maj? Teknik360 återkommer med rapporter om utvecklingen.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.