Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Kunderna kräver mer än grönmålning

Publicerad: 22 Mars 2011, 13:20

En ny undersökning visar att företag som vidtar åtgärder för att minska sin klimatpåverkan kan öka sin försäljning med två procent. Men bara om de kan visa kunderna trovärdiga bevis.


Ämnen i artikeln:

Greenwash

En undersökning utförd av Vanson Bourne på uppdrag av brittiska Carbon Trust visar att 90 procent av de tillfrågade privatpersonerna vill att näringslivet ska minska sina koldioxidutsläpp tillräckligt för att Storbritannien ska uppfylla 2050 års klimatmål, skriver BusinessGreen.

Undersökningen visar även ökade vinster för företag som tar sitt miljöansvar. 2o procent av försäljningen kan kopplas direkt till ett företags anseende, varav två procent kan hänföras specifikt till kundernas uppfattning av företagets miljöarbete.

Men samtidigt litar endast sju procent av de tillfrågade på de företag som säger sig arbeta för att minska klimatförändringarna. Framförallt är kunderna oroliga för att företagen endast gör enstaka engångsförbättringar för att få god publicitet, för att sedan gå tillbaka till ”business as usual”.

Men det finns stora möjligheter för de företag som använder en tredje parts standarder och revisioner för att validera utsläppsminskningarna.

– Det står klart att ”green washing”, överdrivna anspråk och överdriven jargong har skapat misstro för varumärken. De goda nyheterna är att det finns stora möjligheter att sticka ut från mängden för de företag som frivilligt mäter, hanterar och minskar sina utsläpp, säger Harry Morrison, chef på Carbon Trust Standard.

Tomas Tirén

Ämnen i artikeln:

Greenwash

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.