Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag15.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Kunderna måste ställa hårdare krav på flyttföretagen!”

Publicerad: 4 Januari 2016, 06:51

DEBATT Det är inte hur vi kör runt möbler som påverkar klimatet i första hand, skriver Max Hofmann, verksamhetsansvarig på Eterne.


För få kunder ställer hållbarhetskrav när de köper flyttjänster och service. Vi erbjuder i många uppdrag möjligheten att mäta och redovisa hållbarhetseffekterna av vårt jobb. Men under verksamhetsåret 2014/15 var det inte mer än fyra procent av vår omsättning som kom från uppdrag där det gjordes. Det vill vi ändra på!

Nu när flyttföretagens arbete allt mindre handlar om att bara flytta möbler – och allt mer om att ta hand om arbetsplatsens utformning och det ständiga flödet av prylar, behövs en efterfrågan på hållbara lösningar. Därför uppmanar vi alla som ska flytta att ställa krav, både på flyttföretagens verksamhet och dess tjänster.

Allt företagande handlar om att skapa lönsamhet och tillväxt genom att tillfredsställa behov. Behoven förändras just nu snabbt. Förståelsen för de utmaningar som hållbar utveckling innebär växer. Klimatfrågan är en av de mest konkreta. Vi måste ner till en nivå där varje person i snitt släpper ut mellan ett och två ton koldioxid per person och år. I Sverige ligger det i dag på mellan fem och tio ton. På det stora klimatmötet i Paris, COP 21, spelade näringslivet en viktig roll. Och näringslivet kommer att spela en ännu viktigare roll i att förverkliga målsättningarna i det globala klimatavtal vi nu äntligen har på plats. En annan akut utmaning är att skapa en arbetsmarknad som kan ta emot och ge meningsfull sysselsättning till många nya medborgare.

För flyttbranschen innebär detta att vi inte längre bara kan fokusera på den specifika leveransen. Vi behöver vara en del av lösningen på samhällets utmaningar genom att hjälpa kunderna att ställa om sin verksamhet samtidigt som vi driver vår egen verksamhet så resurssnålt och öppet för ny kompetens som möjligt.

Det vi lärt oss sedan vi började jobba med hållbarhet är att den stora påverkan inte är i den egna verksamheten. Det är inte hur vi kör runt möbler som påverkar klimatet i första hand, det är hur våra kunder hanterar flödet av sina prylar.

Om vi får möjlighet att återanvända de möbler som kunden inte längre behöver, i stället för att slänga dem, är det en enorm besparing för miljön. När möbler och utrustning kommer nya användare till del i stället för att förstöras, kan vi stödja ideella organisationer, skolor och andra som behöver bra möbler. Om våra kunder kan uppgradera och förändra befintliga möbler och inredning i stället för att kasta och köpa nytt, gör det stor skillnad. Även hur befintliga kontors- och fabriksytor utnyttjas betyder mycket. Mindre yta med mer flexibilitet och större bekvämlighet kan spara både energi och transporter.

Det här kan bli en positiv spiral. Vi gör vad vi kan. Vi har kollektivavtal för alla våra anställda, vi anställer människor långt från arbetsmarknaden, vi investerar i fordon som kan köras på fossilfria bränslen, vi köper grön el och vi jobbar effektivt för att minska körsträcka och onödigt spill. Allt det här redovisar vi i branschens första hållbarhetsredovisning, som lanseras i dagarna. Men om våra kunder också gör vad de kan, och dessutom våra leverantörer, då kan vi skapa riktig förändring.

På andra områden har kraven på underleverantörer ökat: klorfritt papper, vettiga arbetsvillkor, miljöeffektiva transporter, fossilfri el och ekologiskt kaffe. Just nu växer en diskussion om hur bankerna investerar kundernas pengar. Men fortfarande är många servicetjänster som städning, flytt och underhåll ogranskade. Det är dags att inkludera oss i den positiva spiralen.

Därför uppmanar vi alla som köper flyttjänster att ställa högre krav på oss flyttföretag. Använd er kraft att påverka och kräv:

– kollektivavtal
– CO2-redovisning
– fossilfria transporter
– att allt avfall sorteras
– att alla möbler som kan återanvändas, återanvänds

Och ställ gärna andra hållbarhetskrav på oss. Flyttbranschen är en viktig del i arbetet för en hållbar utveckling. Vi är övertygade om att ett livskraftigt näringsliv måste fungera cirkulärt. Därför vill vi på alla sätt bli utmanade i arbetet för väl fungerande arbetsplatser och en hållbar verksamhet.

Max Hofmann, verksamhetsansvarig, Eterne

.

.

.

.

.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.