Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Kundkrav får HP att hårdsatsa på miljö

Publicerad: 22 september 2004, 07:28

Amerikanska Hewlett-Packard, HP, satsar på att vara Sverigebäst på miljö. I dag ligger Europa, med Sverige i topp, längst fram inom miljöområdet i hela koncernen säger HP:s koncernchef Carly Fiorina.


Bakom miljöambitionen ligger hårda krav från den offentliga sektorn och internationella storföretag som klädjätten H&M.

Svenska kunder ställer miljö- och sociala krav vid inköp av HP-produkter för cirka 3 miljarder kronor per år. Globalt är siffran 20 miljarder kronor. I mitten av 90-talet började den offentliga sektorn ställa miljökrav på bland annat HP i samband med sina it-upphandlingar. Efter dem följde storföretag som H&M, Ikea och SAS. Det är en ”katten på råttan”-lek. I sin tur ställer HP själv miljö- och sociala krav på sina leverantörer.

Tuffa kravställare
För några år sedan började H&M även att ställa miljökrav vid sina upphandlingar av it-utrustning till de nu över 1 000 butikerna. Tidigare gjordes det i samband med transportupphandlingar. Företaget funderade på att ta fram egna krav, men beslöt sig för att använda IT-Miljödeklarationen, som tagits fram av branschorganisationen IT-Företagen.

– I dag har vi målet att 75 procent av alla produkter som köps in ska vara miljödeklarerade, men helst hade vi sett att samtliga var det. IT-Miljödeklarationen är att föredra framför andra deklarationer eftersom den är stickprovsmässigt tredjepartsgranskad, säger Henrik Lampa, miljösamordnare på H&M.

Utökad uppförandekod
HP har identifierat underleverantörskedjan som ”oerhört viktig”. Hela 95 procent av den egna produktionen är utlagd på tillverkare i bland annat Asien och Latinamerika. Sedan 2003 omfattar därför HP:s uppförandekod, som bland annat baseras på FN:s Global Compacts principer, förutom miljö också sociala frågor. Arbetet med att se till att koden verkligen följs av leverantörerna har påbörjats.

– Förra året kontaktade vi våra 50 största leverantörer för att få bekräftat att de möter vår uppförandekod. 13 av dessa, utspridda på 56 platser, har granskats på plats. I år är målsättningen att genomföra utvärderingar av 100 högprioriterade leverantörer och år 2006 ska 500 leverantörer omfattas av kontrollen, säger Hans Wendschlag, nordisk miljöchef för HP.

Energisnåla produkter
En annan viktig del i hållbarhetsarbetet är att utveckla resurs- och energisnåla produkter som också går att återvinna på ett smart sätt. Sedan ett tag tillbaka använder företaget återvunnet material i sina nya produkter – cirka 100 ton plast från egna förbrukade och återtagna produkter. Andra idéer som håller på att testas är scannrar utan den skadliga tungmetallen kvicksilver.

Dennis Pamlin, globalt policyansvarig för it-frågor inom WWF, bekräftar att det skett en omsvängning i branschens miljömedvetande. För fem år sedan låg fokus även hos den progressiva delen av branschen nästan uteslutande på de egna produkternas miljöpåverkan – men nu har branschledarna ett helt annat tänk.

Viktig roll för it-företag
Enligt honom gäller det nu för it-branschen att börja arbeta med systemeffekterna, det vill säga hur våra produktions- och konsumtionsmönster förändras då vi använder olika it-lösningar.

– It-företag kan spela en viktig roll för en omställning till ett hållbart samhälle, eftersom de brukar vara lösningsorienterade något som kan saknas i många andra branscher, säger Dennis Pamlin.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News