Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Kvotplikten väntas skjutas upp ett år

Publicerad: 5 Juni 2014, 10:17

EU-kommissionen anser att regeringens upplägg för kvotplikten kan bryta mot unionens statsstödsregler.


Ämnen i artikeln:

Svebio

Riksdagen har redan beslutat om att införa ett kvotpliktssystem. Det innebär att de som säljer bränsle, exempelvis bensinmackar, måste blanda in en viss andel biodrivmedel i bensin och diesel. Regeringen har mandat att besluta om när systemet ska träda i kraft, men frågan har dragit ut på tiden på grund av att EU-kommissionen anser att upplägget kan bryta mot unionens statsstödsregler.

Idag undantas biodrivmedel från den svenska koldioxidskatten. Med det nya systemet gynnas biodrivmedlen samtidigt av att bränsleförsäljarna måste köpa in en viss andel förnybart. Risk för dubbelt stöd, enligt EU. Feltänkt, anser Svebios vice vd Lena Bruce. Enligt henne kan regeringen tvingas konstuera om kvotpliktsystemet. Antingen måste biodrivmedel beläggas med koldioxidskatt eller så måste kvotpliktssystemet slopas. Detta för att undvika att biobränslen gynnas två gånger om.
– EU:s argument är att även biodrivmedel släpper ut koldioxid, men Sverige bedömer att bränslena inte är fossila. Därför ger det inte samma klimateffekt. Det är det som diskuterars. EU förstår inte riktigt vår koldioxidskatt, vilket är sorgligt. Om de inte kan få kommissionen att ändra sig måste regeringen göra ett vägval, säger Lena Bruce.

Om regeringen inte får besked från kommissionen i juni kan införandet av kvotpliktssystemet komma att skjutas fram till 2015, enligt Lena Bruce. Helst vill hon att utformningen av systemet ses över på nytt och att riksdagen omprövar beslutet.

Svebio vill se ett annat slags system med klimatstyrning där försäljarna ska minska utsläppen från bensin och diesel med en viss procent, i stället för att som nu ange hur stor volym biobränslen som ska blandas in. Lena Bruce anser att de kvoter som föreslås gälla inte är tillräckligt ambitiösa och att systemet som det ser ut skulle kunna missgynna marknaden för biobränslen.

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

Svebio

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.