måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Laddstationer i Danmark redan 2012

Publicerad: 27 januari 2009, 10:53

Tuffa koldioxidmål och skattefria elbilar ska backas upp med ett nät av laddstationer


Danska Dong Energy ska satsa 770 miljoner DKK på att bygga upp ett nätverk av laddstationer för elbilar i Danmark, som ska försörjas med dansk vindenergi. Det ska vara klart 2012 och danskarna ska kunna köpa elbilar redan 2011.

Det är alltså inte löst prat utan det händer just nu!

Dong samarbetar med amerikanska Better Places som har batteriabonnemang som affärsidé. Elektriska bilar kan vi mycket väl producera idag, men det är sämre med batterierna. Dessutom tar de tid att ladda. Better Places affärsidé är att man ska kunna abonnera på kilometer, precis som vi abonnerar på telefonsamtal idag. Tankstationerna ska ha ett lager av laddade batterier, som dessutom ska kunna bytas automatiskt, utan att man behöver stiga ur bilen och dessutom på kortare tid än det skulle ta att tanka en bensinbil. Batteribytet ingår i abonnemanget. Men hemmavid ska man naturligtvis kunna ”tanka” från vägguttaget.

Danmark vill på detta sätt börja sin väg mot ett oljeoberoende, inspirerade av Israel som 2008 blev det första landet i världen som presenterade en plan för oljeoberoende före år 2020. Israel ingick ett partnerskap med Better Place och Renault-Nissan och har förpliktigat sig till ett välutbyggt nät av laddstationer för elbilar före 2011. Energin ska tas från israelisk solkraft, som det verkar finnas gott om.

Så här kan man tanka bilen i Israel, medan den ändå är parkerad.

Danmark får cirka 20 procent av sin energi från vindkraften. Idag exporteras 7 procent av vindkraften som genereras i Danmark eftersom det inte finns anläggningar som kan lagra överskottsenergin. Med Better Places affärsmodell har Danmark nu möjlighet att utnyttja det befintliga kraftledningsnätet och elbilsbatterier för att lagra detta överflöd av energi från vindkraften och använda den för transporter.

Den danska regeringen arbetar för att bensindrivna bilar ska bytas ut mot elbilar så att man når målet att minska koldioxidutsläppen med 21 procent fram till år 2012. Bara genom att byta ut alla bensindrivna fordon mot eldrivna skulle de nuvarande koldioxidutsläppen minskas med 17 procent. Fast det är nu inte så ”bara att byta”…

Den danska regeringen ger idag incitament för de danska konsumenterna att köpa elbilar genom att inte beskatta bilar som inte släpper ut koldioxid, medan bensindrivna bilar beskattas med upp till 180 procent.

Förmodligen en vanlig syn inom den närmaste framtiden, en laddstolpe vid en parkeringsplats.

I mars 2008 blev Better Place Denmark den näst största verksamheten inom Better Place efter Israel, som nyligen öppnade sina första elektriska laddningsstationer. Under 2011 så kommer Renault-Nissan Alliance att genom sitt stora nätverk börja sälja ett komplett utbud av elbilar som är anpassade till danska konsumenters krav. Dessa bilar kommer att kunna använda Better Places tjänster och produkter. Utbyggnad pågår dessutom i Australien och Kalifornien. Schwarzeneggers hårda utsläppspolitik börjar ge resultat.

Danmark gör något, medan Sverige bara beskattar och tittar på. En så enkel lösning som att även i fortsättningen undanta miljöbilar från biltullar i Stockholm, var allt för svår.

Jörgen Städje

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev