Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Lantmännen planerar att tredubbla sin produktion av drivmedelsetanol

Publicerad: 20 December 2005, 08:48

Lantmännen, Sveriges enda producent av drivmedelsetanol i stor skala, undersöker möjligheterna att öka produktionen med 110 000 kubikmeter. Ökningen förutsätter en ny fabrik och en investering i storleksordningen 700-800 miljoner kronor. – Det är mycket som ska vägas in, säger Bengt Håkansson, affärsområdeschef Lantmännen Energi, som dock inte vill uppge vilken återbetalningstid Lantmännen kalkylerar med.


Det har inte gått stort mer än en månad sedan regeringen fattade beslut om ändring av tullreglerna. Från och med 2006 inför Sverige samma tullregler som övriga EU.

Ni planerar att öka produktionen med 200 procent, från 55 000 kubikmeter till 165 000, en ökning som motsvarar 300 000 ton vetemjöl och en investering som närmar sig miljardklassen.
När räknar ni med att kunna räkna hem satsat kapital?
– Återbetalningstid vill jag inte gå in på. Men vi ska göra en företagsekonomisk bedömning, och det är mycket som ska vägas in, som spannmålsinköp, logistik och marknadsprisutveckling. Men vi räknar redan nu med att det är fullt möjligt att genomföra satsningen, annars skulle vi inte gå ut med våra planer, säger Bengt Håkansson.

Vilka risker ser ni?
– Återstår att se hur marknaden utvecklas. Det är mycket präglat av politiska beslut.

Bengt Håkansson vill inte spekulera i huruvida priserna på drivmedel kommer att utvecklas när den inhemska produktionen ökar. Han föredrar att peka på flera aspekter som han tror talar för ett varmt mottagande av Lantmännens planer.
– Vi får en inhemsk produktion av drivmedel och jordbruk med öppna landskap är en angelägenhet för alla svenskar, säger han.

Tillverkningen av etanol går till låginblandning i bensin.
– Även om marknaden i Sverige idag är fullt tillräcklig för oss så kan det komma nya EU-beslut om ökad inblandning, och då ökar våra förutsättningar ytterligare, säger Bengt Håkansson.

Förlorare efter de nya tullreglerna blir brasilianska spannmålsleverantörer som nu står för merparten av importen till Sverige – vinnaren stavas Lantmännen.
Ni välkomnar förstås de nya tullreglerna?
– Nu får vi samma spelregler som övriga aktörer i Europa. Det tycker vi är bra, säger Bengt Håkansson.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.