Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Liten svensk fabrik vinner över jättarna med miljöargument

Publicerad: 21 Mars 2006, 06:46

Svenska jordgubbar, svensk köttfärs och svenska diskmedel. Lokalproducerat och det som känns äkta och naturligt är vad konsumenterna i Sverige vill ha enligt en undersökning som Grumme Diskmedel låtit göra. För Karin Svanborg, varumärkesansvarig på Grumme i Upplands Väsby, är det glädjande besked i kampen för att behålla topplaceringen för Grön Såpa.


Hur märks kundernas miljöintresse i era försäljningssiffror?
– Konsumenten som köper Grumme har gjort ett aktivt val och är medveten om att hon har Grumme hemma på diskbänken. Grumme har inte samma mediainvesteringar som de större aktörerna på marknaden. Men ändå har vi Sveriges mest sålda rengöringsartikel i sortimentet, Grumme Grön såpa, och vem känner inte till våra reklamfilmer från Grummeön? Med Grumme Tvättsåpa är vi tvåa på marknaden inom segmentet flytande tvättmedel.
– Grumme styrs helt och hållet från Sverige eftersom det endast finns på den svenska marknaden. Därför behöver vi inte heller kompromissa i våra miljöval.

Har miljöfrågan fått ökad betydelse hos era kunder?
– Vi vet genom undersökningar att Grummekonsumenten är mer miljömedveten än snittet. Våra konsumenter hör dessutom av sig till oss och önskar att vi ska ta fram ett fosfatfritt maskindiskmedel. Debatten om östersjön och övergödningen skapar diskussioner om fosfater.

Är det verkligen någon större skillnad på de olika diskmedel som finns i affärerna?
– Svaret är ja! Titta bara på doseringen. Grumme och Yes behöver två ml till en disk medan andra varumärken kräver upp till fyra ml per disk.
– Miljöbelastningen är också varierande. Var produceras flaskan? Var fylls den, hur mycket förpackningsmaterial används, hur långt transporteras produkten? Hur ser valet av parfymer och råvaror ut – är de miljövänliga?

Vad gör ni för att förbättra era affärer och utveckla nya utifrån det stora miljöintresset?
– Forsknings- och utvecklingsavdelningen här i Upplands Väsby arbetar ständigt med att förbättra produkterna och alltid ha det senaste och bästa ur miljösynpunkt. Vi sätter höga på underleverantörernas råvaror. Innehållet i Grummes förpackningar måste alltid passa ihop med varumärkets strategi när det gäller miljö och kvalité.
– Vår strategi är att Grumme ska vara trovärdigt och inte fyllt med en massa konstigheter. Alla Grummeprodukter är miljömärkta och dessutom utan fosfater. Det ska vara tryggt att köpa Grumme och man ska få minst ett lika bra resultat som med de ledande stora varumärkena på marknaden.
– Senast lanserade vi Grumme diskmedel, vilket är en helt ny kategori för Grumme men inte för Cederroth. VI har haft ett intensivt utvecklingsarbete.

Grummes produktionsanläggningen ligger i Falun och har cirka 250 anställda. Där tillverkas förutom Grummeprodukter även Svinto, Bliw, HTH och Djungelolja.
Grummes varumärke ägs i dag av Cederroth som köpte det av Mölnlycke 1995. Varumärket är gammalt, redan 1882 startade Ferdinand Grumme såpasjuderiet Grumme & Son på Södermalm i Stockholm.
Grumme omsätter cirka 150 miljoner kronor per år i Sverige.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.