Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Livräddaren inför högertrafikomläggningen

Publicerad: 3 September 2009, 03:41

Farhågorna var många inför övergången till högertrafik 1967. Uppfinnaren Martin Qvistberg byggde en kursindikator som varnade med ljus och ljud om man plötsligt bytte körbana.


Många höll andan söndagen den 3 september 1967, då vi började köra på höger sida. Många var trötta efter att ha flyttat vägmärken och skyltar hela natten. Över 100 000 personer engagerades för övervakning och vägledning det första dygnet. CeGe Hammarlund direktsände i radion. De flesta höll sig hemma för säkerhets skull. Fast Martin Qvistberg tog nog en provtur med sin uppfinning Giro-H monterad på instrumentbrädan. Framåt eftermiddagen då trafiken släpptes på.

Tanken var inte helt fel. En kvicksilverströmbrytare, ett relä, en summer och en röd lampa reagerade på en kursändring om föraren plötsligt svängde över till vänster sida av vägen. Känsligheten kunde ställas in från små kursändringar till tvära girar.

Finurligt nog var den kopplad till tändningslåset och blinkerrelät. Sålunda varnade den också om man glömde körriktningsvisaren. Den funktionen borde blivit obligatorisk! Man kunde montera den redan före högertrafikomläggningen. Sedan var det bara att vrida apparaten ett halvt varv i sin hållare så växlade den från att reagera på högersvängar till vänstersvängar. Så står det i alla fall i reklambladet. En maskinskriven lapp som följde med detta loppisfynd beskriver att den ena sladden skulle flyttas från höger till vänster blinker efter omläggningen.

Mer än så vet jag inte om detta. Teknikfyndet kostade mig 40 kronor och då fick jag ett produkblad och ett särtryck ur Arbetet på köpet. Högertrafikomläggningen gick smärtfritt och Qvistberg (eller Kvistberg?) kom nog aldrig igång med produktionen av sin livräddare. Trots att den var patenterad och hade livstids garanti.

Högertrafiken hade diskuterats i riskdagen redan 1927 och sedan gång på gång fram till folkomröstningen 1955 – som gav en förkrossande majoritet för att behålla vänstertrafiken, 83 mot 15 procent. Redan 1927 hade en riksdagsman deklarerat att ”vi se dagligen vänstertrafikens fördelar, så det torde bara vara en tidsfråga innan resten av världen övergår till sådan trafik”! 1963 beslöt dock riksdagen om en omläggning. Och på den vägen är det.

Pär Rittsel

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.