Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

LTH-racern som ska härska på Silverstone

Publicerad: 4 Mars 2009, 06:05

I juli är det dags för Formula Student på anrika Silverstone. Det här är bilen som ska sätta Lunds tekniska högskola på Europa-kartan.


30 studenter vid Lunds tekniska högskola lägger just nu krut på att bygga en extrem racerbil. Under årligen återkommande Formula Student på Silverstone i England i juli är det upp till bevis för Luracers skapelse som ska göra 0-100 km/h på mindre än fyra sekunder.

– Vi satsar på att komma bland topp-tio och från i år etablera oss som ett av Europas bästa team och universitet, säger August Falck, civilingenjörsstudent i maskinteknik på LTH och projektansvarig för Luracer.

Skissen skvallrar om något som kan bli ett ballt bygge. På Motormässan i Malmö i april ska bilen visas upp.

Av den bil som fjolårets gäng byggde finns egentligen bara den tankemässiga stommen kvar. I övrigt är det i stort sett fråga om ett komplett nybygge. Skälet är inte bara prestige- eller teknikmässigt. Det är ett krav för att få ställa upp i den ”finaste” klassen på tävlingen.

– Främst gäller det ramen, men man får minuspoäng om man inte designat andra delar också, säger August Falck.

Motorn i bilen kommer från en mc, Honda CBR 600 RR. Målet är att E85 ska fungera som drivmedel för den fyrcylindriga maskinen vilket kräver en del modifieringar. Tester av bränsle- och tändsystem har varit positiva men under februari stötte man på problem vid mappning av motorn under E85-drivt. Problemen väntas dock kunna lösas. Motorgruppen är i princip original men bland annat insugningsrör har konstruerats på egen hand. Det gäller även en restriktor som begränsar mängden inluft till motorn och stryper maskinen enligt tävlingsreglementet. Målet är att få bilen att gå efter bara helsike, men inte bara.

– Det är en tävlingsform där man bara ska åka så snabbt som möjligt och en där man ska åka så bränsleeffektivt som möjligt, berättar August.

Även på elektronikområdet har en hel del konstruktionsarbete utförts. Växellådan styrs via paddlar på ratten och inför varje växling stryps motorn i någon millisekund. Resultatet möjliggör fullgasväxlingar. En indikator berättar för föraren om det är dags att växla på grund av risk för övervarvning. Sensorer på hjul, motor, växellåda, drivlina och styrning berättar dels på en display på förarplats om något trasslar, dels via bluetooth till depån.

Finanskrisen har inte gått projektet omärkt förbi. LTH-gänget har svårt att hitta sponsorer. Lunds universitet är en av huvudsponsorerna. Bland övriga få sponsorer märks HJ Mekaniska och Mossbergs, båda mekaniska verkstäder som hjälper till med bland annat att fräsa ut delar till bilen. Aluminium är en bristvara och behovet av hållfast 7075-T6 är stort. Annars ser man positivt till och med på den ekonomiska situatione.

– Vi kämpar ändå, känslan är nästan att man bli ännu mer taggad att komma dit trots att det är ont om sponsorer, säger August Falck.

Målet är att placera sig bra i tävlingen. Men utvecklingen av bilen är också en formell kurs på LTH.

– Det är mer än ”bara en kurs”, folk kommer inte bara hit och tar 7,5 poäng. Det här är framtidens teknologer i bilindustrin, Avslutar August Falck.

Vid tävlingen på Silverstone i sommar kommer även KTH och Karlstads universitet att ställa upp med bilar.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.