Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

MakeITfair startar kampanj efter självmordsvågen

Publicerad: 8 juni 2010, 12:32

Efter självmorden på mobiltelefonfabriker i Kina startar projektet ”makeITfair” en vykortskampanj för att kräva schyssta och gröna mobiler från tillverkarna.


Ämnen i artikeln:

Csr

Efter självmorden på Foxconn, vars fabriker tillverkar mobiltelefoner och delar till företag som Apple, Dell, SonyEricsson och Nokia, lanserar nu projektet "makeITfair" en kampanj för att kräva schyssta och gröna mobiler.

Kampanjen
är en vykortskampanj och riktar sig till mobiloperatörer som Telia, Telenor, Tele2, och 3. Minst 10 000 påverkningskort ska samlas in och skickas till operatörerna.
– Mobiloperatörer har ansvar för att de varor som de säljer inte tillverkas på ett sätt som förstör för människor eller miljö i andra delar av världen. Genom vykortskampanjen som startar idag vill vi visa dem att konsumenter vill kunna välja mobiltelefoner där arbetsvillkoren i tillverkningen varit schyssta, säger Eléonore Elfström Fauré som är projektledare på Fair Trade Center och ansvarar för "makeITfair"-kampanjen.

Kampanjen
startar idag i Sverige, Nederländerna, Tyskland och Danmark. I ett uttalande pekar "makeITfair" på vikten av att de anställda på Foxconn ges rätt att påverka sin arbetssituation och sina liv.
– Vi uppmanar alla köpare, inklusive Sony Ericsson, att involvera de anställda i sitt arbete för bättre förhållandena på fabrikerna. Även i Kina finns det idag möjligheter att låta de anställda välja sina egna arbetstagarrepresentanter och förhandla kollektivt om sina arbetsvillkor. Det är vad som skulle behövas på Foxconn, säger Gunnel Axelsson Nycander som är policyhandläggare på Svenska kyrkans internationella arbete Hela världen som stöder "makeITfair"-kampanjen.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Csr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.