Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Massajer hårdkörde svensk solcellsladdare

Publicerad: 2 december 2010, 10:30

I Afrika finns över 500 miljoner mobiltelefonanvändare. Samtidigt saknar majoriteten tillgång till el i hemmet. En risig ekvation som svenska Hination har testat att lösa med sin soldrivna mobilladdare.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Hination har testat sin bärbara mobilladdare i en ovanlig miljö. Under hösten har representanter för företaget befunnit sig i Tanzania där laddaren testats hos bland annat massajer.

– Vi åkte ned med 20 laddare i väskorna och åkte runt till förutbestämda platser i en hyrd massaj-jeep. Vi åkte till skolor, hälsokliniker, turistlodger och till massajerna, säger Linda Krondahl, vd på Hination.

I Tanzania har enbart 3 procent av befolkningen på landsbygden tillgång till el, enligt Hination. Att ladda en mobiltelefon är både dyrt och kan medföra långa vandringar till laddningsplatser. Därför är, menar Hination, mobiltelefonen en tung utgiftspost i många familjebudgetar.

Laddaren, Hilight, ger 20 timmar ljus eller minst tre mobilladdningar från 10 timmar i solen.

Nu är Hination-folket hemma igen. Kvar lämnades hälften av laddarna för långtidstester. De övriga laddarna togs med hem för kontroller.

– Nu ska vi testa elektroniken och batterierna, vad har hänt under den här tiden i solen, säger Linda Krondahl.

Hination, som är ett av Stings inkubatorsbolag, fick stöd för projektet från Tillväxtverket. Parallellt med testerna var målet att undersöka möjligheter till lokala samarbeten, mikrofinansiering eller uthyrningsmodeller. En nöt som måste knäckas är hur en produkt med hög produktionskostnad ska kunna göras tillgänglig för användare med svag köpkraft. För närvarande diskuterar Hination med ett antal lokala partner kring hur ett storskaligt samarbete skulle kunna utformas.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.