Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Matkedja: ”Ekologiskt inte längre en trend”

Publicerad: 26 April 2016, 05:14

Den tidigare skillnaden i intresse för ekologiska varor mellan små och stora städer har suddats ut, visar statistik från en svensk lågpriskedja.


Ämnen i artikeln:

Ekologi

Ekologiska bananer är den sjätte mest köpta produkten, mer än var tredje kundkorg innehåller en ekologisk produkt och antalet ekokunder, de som handlar mer än tio procent ekologiskt, har ökat med 50 procent det senaste året. Siffrorna kommer från lågpriskedjan Willys som nu konstaterar att ekologisk mat inte längre bara lockar ”trendkänsliga innerstadsbor”.

Här pekar matmärket på egen statistik som visar att det inte längre finns en tydlig skillnad mellan ekologisk försäljning i storstäder och i mindre städer. Istället ökar försäljningen av ekologiska varor i hela landet.

Som förklaring till varför ekologisk mat har gått från en trend till en naturlig del av fler människors köpbeslut lyfter Willys minskade prisgap mellan ekologisk och konventionell mat samt ett större ekologiskt utbud.

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

Ekologi

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.