Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Matmissionen ska minska matsvinn och klimatavtryck

Publicerad: 10 februari 2022, 09:33

Matmissionen vill minska svinn och matfattigdom. Jörgen Friman, vd, DLF Johan Rindevall, Matmissionen och Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Anna Z Ek

Nu öppnar Stadsmissionen sin tredje butik i Matmissionen – en satsning tillsammans med dagligvarubranschen. Målet är minska klimatavtryck, matsvinn och nå människor i ekonomisk utsatthet.


Ämnen i artikeln:

Hållbart varumärke

Matmissionen vill med den nya butiken i Hallunda sätta konceptet på kartan.

– Butiken är vår största hittills och tack vare goda kommunikationsförbindelser står butiken redo för att ta emot långt många fler medlemmar säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission i ett uttalande.

Syftet med Matmissionen är att skapa arbetstillfällen, reducera klimatavtryck, minska svinn av matöverskott och nå fler i utsatt ekonomiskt läge. 

Produkterna doneras av dagligvaruhandelns lager och online-lager. Den nya butiken i Hallunda beräknas minska matsvinn med upp mot 1000 ton produkter per år. Det motsvarar ett klimatavtryck på cirka 1 500 ton koldioxid, skriver Stadsmissionen. 

Totalt finns i nuläget tre butiker i samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF).  

Konceptet är att erbjuda människor att bli medlemmar i Matmissionen. Människor som lever i ekonomisk utsatthet får möjlighet handla för en tredjedel av priset. Ytterligare hållbarhet skapas sedan genom arbetsträning av personal, återförsäljning av matsvinn och lindring av matfattigdom. 

Idag står matsvinn för mellan 8-10 procent av allt utsläpp av växthusgaser i världen, enligt Livsmedelsverket. Svensk Dagligvaruhandel har arbetat med att få ned matsvinn i flera år och säger att svinnet i handelsledet i dag är förhållandevis lågt.

– Vi har donerat tidigare men nu blir det på ett mer strukturerat sätt när en organisation och människor i behov är i fokus, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Svensk Dagligvaruhandel har i dag har ett tiotal medlemmar som är aktiva i projektet.

– Svinnet i industriledet är stort, även om det är större i hemmet. Det är en stor faktor som påverkar klimatet negativt, säger Jörgen Friman, vd på DLF

 

Ylva Bergman

Chefredaktör och ansvarig utgivare

ylva.bergman@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Hållbart varumärke

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.