Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Mats Lederhausen vann!

Publicerad: 15 april 2005, 10:04

Valet av Mats Lederhausen till den åtråvärda titeln Utmärkt Miljöledarskap 2004 blev en rejäl överraskning. Han fick motta priset under Sustainability Day den 14 april i Stockholm. Juryns motivering: äkta miljöengagemang och framgångsrik export av svenskt hållbarhetsarbete.


Fyra slutkandidater till priset presenterades under heldagskonferensen Sustainability Day på Hilton Hotel vid Slussen. Konferensen fokuserade på affärer, management och hållbar utveckling, och arrangerades av Dagens Miljö och Näringslivets Miljöchefer.

Mats Lederhausen överraskade publiken med att ge prov på ett mycket starkt och personligt engagemang i arbetet med hållbar utveckling – alltså inte bara miljöfrågor utan även socialt ansvar och ekonomi.

Via telefonledning

Även de andra kandidaterna imponerade på åhörarna.

- Roland Nilsson, Wedins ordförande, höll ett engagerat anförande om sitt arbete med hållbar utveckling inom bland annat Scandic och den egna skokedjan.

- Björn Söderberg, 23-årig entreprenör, gav en mycket spännande presentation av sitt arbete med att inspirera kvinnor och föräldralösa ungdomar i Nepal att starta och driva egna företag med hållbarhetsprofil.

- Lars Andersson, Ica-handlare i Skåne, berättade om sitt mångåriga och breda arbete med miljö och socialt ansvar. Mest känd är han kanske för sin medverkan i olika miljöinriktade tv-program på 90-talet (men i dag är han besviken på att SVT och gav tv-cheferna en rejäl känga för att de inte tar fram bra tv-program om hållbar utveckling).

Mats Lederhausen framträdde via telefonledning, eftersom han som managing director för McDonald´s Ventures bor och arbetar i Chicago. Han berättade kort om det tioåriga arbete han lagt ned på hållbarhetsfrågor inom svenska McDonald´s – samtidigt som han la en stor del av äran på bolagets miljöchef Bertil Rosquist.

Mats Lederhausen talade om att ”jaktsäsongen i mänsklighetens historia är slut” och att humankapital och andra mjuka värden nu är viktigare än maskiner och finanser. Han kritiserade utbildningsinstitutionerna för att fortfarande inte ha förstått att BNP och företagsvinster inte längre betyder allt.

Efterlyste optimism

Även miljörörelser fick en tankeställare av Mats Lederhausen som menade att det hållbara samhället inte får målas upp som en återgång till ett tråkigt förflutet, utan att det måste finnas en rejäl dos optimism i debatten.

– Många är oroliga för att det uthålliga samhället är ett nedköp. Det gäller att övertyga om att målet är värt mödan för resan. Det är viktigt att miljörörelsen målar upp en bild som är underbar, men tyvärr har man inte varit så framgångsrika med det.

Mats Lederhausen slog även ett slag för de många små stegens strategi mot hållbarhet.

– Det är bättre att göra det vi kan, i stället för att diskutera det som vi inte kan. Alla steg mot uthållighet är värda att ta, sa Mats Lederhausen.

Som exempel på ett bra steg mot hållbarhet hyllade Mats Lederhausen Electrolux solcellsdrivna gräsklippare.

– Trots att många har gjort sig lustiga över denna gräsklippare är den ett utmärkt exempel på att det går att leva miljövänligare och samtidigt reducera vardagliga irritationsmoment, utbrast Mats Lederhausen, som snabbt placerade Apples datorer i samma kategori av lättanvända, väl fungerande, snygga och ”fantastiskt oemotståndliga” produkter.

Svalt miljöintresset i USA

På en fråga om vilka miljösatsningar McDonald´s nu gör i USA svarade Mats Lederhausen att miljöintresset där inte är alls lika stort som i Sverige – inte ännu.

McDonald´s jobbar med energibesparingar, både i den egna verksamheten och hos leverantörerna, och försöker hitta smarta lösningar som minskar förbrukningen av förpackningar. Den amerikanska verksamheten ligger dock långt efter den svenska i miljöarbetet.

– Men jag är optimist. Intresset växer och det finns en genuin förståelse. Problemet är att de geopolitiska problemen efter elfte september har konkurrerat ut andra frågor. Men när man väl fattat beslut i USA går det väldigt snabbt. Det gör det mödan värd att fortsätta kämpa, sa Mats Lederhausen.

JURYNS MOTIVERING

”Mats Lederhausen har ett medvetet och äkta miljöengagemang. Det gav så stort avtryck under hans ledarskap på McDonald´s i Sverige att han fick uppdraget som Vice President och chef för Corporate Strategy i McDonald´s Inc.”

Valter Bengtsson

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.