Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Maud Olofsson: ”Staten ska inte äga bilföretag”

Publicerad: 3 December 2008, 10:46

GM och Ford måste ta sitt ansvar för Saab och Volvo. Det framhåller näringsminister Maud Olofsson som inte anser att staten ska gå in som ägare i de krisdrabbade svenska bolagen.


Maud Olofsson säger på en pressträff att regeringen gör allt för att hitta en lösning för Saab och Volvos framtid. Men hon är inte intresserad av att staten ska kliva in som ägare.

– Jag beklagar den oror som det här orsakar alla anställda hos Saab och Volvo. Vi sitter dag och natt och försöker hitta bra lösningar så vi ska ta oss ur det här, säger hon.

– Jag ser det inte som statens uppgift att äga bilföretag. Både Ford och GM måste ta ansvar i sitt ägande.

Samtidigt ger hon en känga till GM och Ford för deras bristande engagemang i att investera i miljövänliga bilar. De borde tidigare insett att miljötrenden är helt avgörande vid försäljning av bilar. En av förklaringarna till att nya modeller inte kommit ut är de amerikanska ägarnas brist på kapital, framhåller Maud Olofsson.

– Vi har varit kontakt med GM naturligtvis. De säger att Saab är ett bra varumärke och att de har hjälpt GM att utveckla teknik, men det har saknats tillräckligt med kapital för utveckla nya bilmodeller som marknaden vill ha. GM har ej det kapital idag, säger hon.

Samtal har också först med den tyska regeringen kring Saabs nära koppling till GM-ägda Opel.

Att hitta nya ägare till Saab och Volvo är långt från enkelt.
– Det är en global kris. Det är inte en kö av företag som vill köpa, säger hon.

De stöd som Maud Olofsson främst ser att staten ska ge bilindustrin är pengar till forskning och utveckling. Vissa lånegarantier kan också bli aktuella.

– Jag tror att det är viktigt att markera att regeringars uppgift är att se till att stödja forsknings- och utvecklingsinsatser, säger Maud Olofsson och flaggar för att regeringens insatser kan bli större för forskning och utveckling än de 450 miljoner kronor som anslagits till fordonsindustrin.

Några konkreta besked kring hur regeringen tänker gå vidare lämnade Maud Olofsson inte under onsdagen.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.