Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Mikael Karlson: ”Märklig matematik då jägarna räknar på rovdjurens kostnader”

Publicerad: 23 februari 2011, 09:45

Nu har Svenska Jägareförbundet satt ett pris på vad de svenska rovdjuren kostar jägarna. Men det är en märklig matematik, konstaterar Naturskyddsförenigens ordförande Mikael Karlsson. – När blev älgarna och rådjuren egentligen jägarnas egendom, frågar han.


Ämnen i artikeln:

RovdjurVargjakt

Svenska Jägarförbundet presenterade idag siffror på hur mycket de anser att rovdjuren kostar de svenska jägarna – totalt handlar det om runt en halv miljard kronor. Vargen står för 84 miljoner och lodjuren kostar svenska jägare runt 300  miljoner.
– Det finns två stora komponenter, dels är det köttvärdet och det är enkelt. Det är bara att titta vad köttet kostar per kilo. Sedan finns det också ett rekreationsvärde och det är värdet för en jägare att gå ut i skog och mark., säger Svenska Jägareförbundets Daniel Ligné till SR P4 Värmland.

Dyrast bland rovdjuren i Sverige. 300 miljoner anser Svenska Jägareförbundet att jägarna måste betala för att djuret finns i skogen.

Naturskyddsföreningens Mikael Karlsson är starkt kritisk till Jägareförbundets beräkningar.
– Att bokföra de vilda djurens normala beteende som en kostnad för jägarna är en egendomlig matematik. Förutom att en livskraftig rovdjurstam har ett högt värde i sig så skulle den också innebära minskade viltolyckor och skogsskador. Och när blev älgarna och rådjuren egentligen jägarnas egendom, menar han.

Mikael Karlsson har inget emot att man sätter kronor och ören på vad rovdjuren kostar samhället. Men för att en ekonomisk analys av rovdjuren ska bli trovärdig menar han att man också måste titta på den nytta rovdjuren medför.
– Det gör inte Jägareförbundet, hävdar han.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

RovdjurVargjakt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News