Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Milano-universitet handlar av Morphic

Publicerad: 13 Januari 2009, 07:53

Morphics dotterbolag levererar bränslecellsystem till universitetet i Milano. Det kan bli fråga om viktiga volymleveranser av det portabla systemet.


Ämnen i artikeln:

Morphic

Milanos universitet köper bränslecellsystemet på uppdrag av en grupp italienska investerare i syfte att utvärdera det. Efter utvärdering väntar diskussioner om ett eventuellt licenssamarbete och volymleveranser, meddelar bolaget. Ordervärde eller syfte med utvärderingen är hemligheter.

– Vi talar inte om värdet, men en volymorder är intressant och väldigt betydelsefull för bolaget, säger Johannes Falk, informationschef.

Energisystemet heter GH2-5000, är bioetanoldrivet och utvecklat för avlägset belägna platser. Enligt Morphic är systemet unikt genom att det baseras på förnybar råvara. Systemet kräver exempelvis ingen extern strömtillförsel och kan både fjärrövervakas och fjärrstyras, enligt företaget. Det antyder eventuella leveranser till exempelvis krisområden.

– Ja, man kan ju tänka sig det, systemet är portabelt och kan installeras av två man, säger Johannes Falk.

Bränslecellen i systemet tillverkas av ett annat dotterbolag till Morphic, italienska Exergy Fuel Cells. Båda det grekiska och det italienska bolaget köptes av Morphic hösten 2007.

– Det gjordes just för att utveckla den här typen av produkter, säger Johannes Falk.

Energisystemet GH2-5000 ger 5 kW elektrisk engergi och minst 5 kW värmeenergi. Bränsleprocessorn i systemet omvandlar bioetanol och vatten till väthashaltig vattenström som i sin tur matar en PEM-bränslecell. Koloxiden från systemet reduceras till mindre än 20 ppm, enligt Morphic.

På Morphic är man förhoppningsfull om framtiden för de portabla energisystemen.

– Det här visar två saker, att det finns behov av den här typen av produkter och att det befinner sig i en tidig marknadsfas men att det rör på sig, säger Johannes Falk.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Morphic

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.