Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Miljardären satsar på hållbarhet

Publicerad: 9 Mars 2015, 11:26

Superentreprenören Torsten Jansson berättar om sin csr-märkta affärsmodell för Miljöaktuellt.


Ämnen i artikeln:

Csr

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 9 mars.

Den kände affärsmannen Torsten Jansson, huvudägare och grundare av New Wave Group, satsar på att profilera sig inom hållbarhetsområdet.

Hans företag, som är noterat på Nasdaq OMX, lanserar i vår en csr-märkt klädkollektion via ett dotterbolag. Hela produktionskedjan från bomull till färdigt plagg uppges uppfylla de sociala och miljömässiga villkoren.

– Det här är egentligen andra lanseringen av csr-kläder som vi gör. Vi gjorde det redan 1995–1996, men då var inte samhället moget för det, så det blev en flopp, säger Torsten Jansson till Miljöaktuellt.

Kläderna tillverkas i Bangladesh, ett land som flera gånger uppmärksammats för barnarbete i klädfabriker. Det är Torsten Jansson väl medveten om.

– Vi kunde valt den enkla vägen och förlagt produktionen till Europa, men då förbättrar vi ingenting i de stora produktionsmiljöerna, säger han till Miljöaktuellt och betonar att New Waves mål är att få andra klädföretag att tänka hållbart och inte bara ägna sig åt ”showcase”, som han uttrycker det.

– Frågorna är oerhört komplexa och flera länder i Asien är korrupta. Vi behöver kontrollorgan för det är väldigt svårt att bevaka, säger Torsten Jansson.

New Wave Group har samarbetat med Svanen, Fairtrade och Gots (Global organic textile standard) för att säkerställa att hela produktionen av kläderna håller csr-kraven. Det börsnoterade företaget har även ett csr-råd där bland andra Torsten Janssons hustru, tidigare statsrådet Ulrica Messing, ingår liksom Mikael Karlsson, ordförande i European Environmental Bureau (EEB).

Ola Söderlund


Ämnen i artikeln:

Csr

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.