Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Miljö viktigare än lastbilsnamn

Publicerad: 3 November 2009, 08:42

Vad din lastbil heter spelar inte så stor roll. Att den är säker, högteknologisk och miljövänlig smäller snart högre.


Säkrare, mer bränsleeffektiva, öppna för avancerad teknik och miljövänliga. Det är parametrar som blir viktigare för lastbilstillverkare framöver samtidigt som varumärket blir mindre viktigt, hävdar IBM i en rapport som undersöker framtiden för transportbilssektorn.

Sustainability, hållbarhet, är den femte viktigaste parametern för branschen i år enligt tillfrågade i branschens värdekedja bestående av exempelvis tillverkare. Men parametern väntas öka i tyngd och 48 procent bedömer att den kommer att vara det tredje viktigaste begreppet 2020. Teknologi, exempelvis utnyttjandet av telematik kommer att vara den viktigaste parametern följt av globalisering bedömer företrädarna. ”miljöhänsyn kommer att tvinga branschen att utveckla lösningar som möjliggörs av teknik”, skriver IBM i rapporten.

Samarbeten och regelverk kommer också att vara viktiga. Tillverkarna måste exempelvis samarbeta med miljöorganisationer, tror IBM. Förhållandet mellan tillverkare och miljöorganisationer kommer även framgent att vara komplicerat men tillverkarna måste vara lyhörda för det ökade miljömedvetandet, något som kommer att möjliggöras av teknik.

Men det är inte så enkelt att bygga nya lastbilar som är miljövänliga. Tillverkarnas miljöimage kommer inte att förbättras om de inte anstränger sig för att rena den befintliga lastbilsflottan. ”Den uppfattade bristen på miljöansvar är en realitet – och kommer att fortsätta vara så även om en oproportionerlig mängd av lastbilarna orsakar nedsmutsning”, skriver IBM.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.