Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Miljöaktuellts stora guide till Almedalen

Publicerad: 15 Juni 2009, 07:33

Politikerveckan i Almedalen är hetare än någonsin och högst på agendan står miljö och hållbar utveckling. Här är artikeln du måste läsa innan du åker dit.


Ämnen i artikeln:

Sofia ArkelstenStefan EdmanAnna Linusson

Det är i Almedalen det händer. Det är i Almedalen du tar en öl med en minister i solnedgången – det är där politiker, pr-människor, aktivister, industrifolk och en annan vilsen rysk turist minglar.

Den svenska makteliten är avspänd, kostym, slips och dräkt har lämnats hemma och centrala Visby har förvandlats till myllrande festival. Årets vecka torde vara är den viktigaste i mannaminne – i alla fall ur miljösynpunkt. Precis när industrisemestern slår till tar Sverige över det europeiska ordförandeskapet – och i december hålls ett av världens viktigaste och politiskt svåraste möten någonsin när Köpenhamn står som värd för FN:s globala klimatförhandlingar. I år hålls det närmare 1000 seminarier och föredrag – och arrangörerna räknar med besökarrekord.

hur ska du lyckas få fram ditt budskap under Almedalsveckan?
Markus Förberg, Almedalsgeneral på pr-byrån Westander och expert på kommunikationsarbete, sitter på goda råd och har flera tips till dig som vill synas och föra fram sitt budskap till landets beslutsfattare och media.
– Det första rådet vi brukar ge till dem som vill synas och höras i Almedalen är att de ska överväga noga om det just är i Almedalen de ska föra fram sitt budskap. I Almedalen är konkurrensen stenhård och kanske är det inte den bästa tidpunkten om man vill få uppmärksamhet, säger han.

Om man ändå bestämmer sig för att satsa på Almedalen gäller det enligt Markus Förberg att man utvecklar en genomtänkt strategi.
– Ett bra sätt att få uppmärksamhet är att agera innan Almedalen har dragit igång. Man kan till exmpel puffa i media för saker som man ska göra i Almedalen. Almedalen är också ett bra tillfälle att nätverka och följa upp med publicitet efteråt, säger han.
Tipset är alltså att ha en strategi med tydliga mål vad som ska göras före, under men även efter Almedalen.

När man väl bestämt sig för Almedalen är det enligt Markus Förberg viktigt att tänka på vilken målgrupp man vill nå. Och att man har ett tydligt budskap riktad till just den målgruppen.
– Det är ett väldigt brus och ribban för att nå fram höjs rejält. Ett sätt att öka chanserna för uppmärksamhet är att knyta an till de teman som Almedalsveckan har – i år handlar det om jobben och miljön, precis som förra året.

Slutligen konstaterar Anders Förberg att en satsning i Almedalen inte behöver kosta skjortan.
– Nej, egentligen kan det räcka med att man investerar i en färjebiljett och ett billigt boende utanför Visby. Om du formulerar ett tydligt budskap, och skriver en lista på fem till tio personer som du vill träffa i Almedalen, så är möjligheten stor att du kan få fram ditt budskap. Almedalen är en unik möjlighet att under informella former träffa landets viktigaste opinionsbildare, säger han.

Var gör du i Almedalen?

Miljöaktuellt ringde upp några av alla de personer du kan stöta på i Almedalen.

Anna Linusson
Ordförande för svenska ISO 26000-kommittén / miljöchef Stockholms läns landsting
Varför åker du till politikerveckan?
– Jag är ordförande i den svenska ISO 26000-kommittén (ny standard för socialt ansvarstagande) och vi ska ha ett seminarium där. Det är ett mycket bra tillfälle att nå ut med information till en bredare grupp människor.
Något speciellt du ska göra eller du vill prata med?
– Jag har aldrig varit där så det ska bli väldigt spännande. Jag är övertygad om att det kommer att finnas massor med spännande människor där. Det vore exempelvis kul att diskutera med miljöminister Andreas Carlgren.

Stefan Edman
Biolog, författare, före detta rådgivare åt Göran Persson i miljöfrågor
Varför åker du till politikerveckan?
– För att det är Sveriges bästa mötesplatsen och arena för politik och samhällsvisioner.
Där finns seminarier kring alla möjliga ämnen och atmosfären är fantastisk och inrymmer massor av gott öl och många informella samtal.
Vad ger du för tips och råd till en förstagångsbesökare?
– Kryssa för det du helst vill uppleva – för när du kommer dit blir du bara yr i mössan. Och ta för dig för det finns så mycket att lära och uppleva.
Vad har du själv kryssat?
– Jag ska leda två debatter – dels en om skogen som kolsänka och en om hållbar konsumtion. Sen tänker jag vara impulsdriven och gå på känsla. Sen får man ju aldrig missa partiledarnas tal.

Sofia Arkelsten
Moderat
ledamot i miljö- och jordbruksutskottet, EU-nämnden samt suppleant i Arbetsmarknadsutskottet
Du ska vara med i otroligt många debatter. Hur många är det egentligen?
– Än så länge är vi uppe i 15 stycket?
Oj, hur ska du hinna med?
– Det är ett tajt schema, men det ska nog gå bra. Än så länge har vi bara en möjlig dubbelbokning men vi håller på att lösa det nu.
Var kommer man att hitta dig i Almedalen?
– Jag studsar som sagt runt en hel del. Men jag kommer att vara en del på Högskolan och på området. Äsch, jag lägger upp ett schema på bloggen.
Vilka utmaningar ser du inför Sveriges ordförandeskap och klimatförhandlingarna i Köpenhamn?
– Att det över huvud taget ska bli ett avtal. Det kanske låter negativt, men det är nog så det är.

Agneta Molinder
Presschef
på Fortum.
Varför är du i Almedalen?
– Vi på Fortum är i Almedalen för att det är en jätteviktigt arena där vi vill synas och träffa våra kunder.
Var kan man hitta dig på Almedalsområdet?
– Vi har ett eget litet hus med öppna seminarier inne i Visby. Sen har vi ett tält nere i hamnen också. På de ställena kommer jag förstås att vara mycket.
Vilka är de viktigaste miljöfrågorna för Fortum just nu?
– Det är de generella frågorna. Hur vi får en koldioxidfri produktion och hur vi ska möta den framtida utvecklingen av småskalig energiproduktion.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.