Klimat
Miljöbil kör till Paris på 30 liter bensin
Publicerad: 14 maj 2009, 08:58
Svenska Vehiconomics miljöbil väger 130 kilo, drar 0,15 liter per mil. Till årsskiftet finns den på marknaden.
Vehiconomics är en plattform för utveckling av lätta och miljövänliga fordon. Smite är ett sådant fordon vars chassi samt kaross består av kompositmaterial. Priset på Smite kommer att ligga runt 50.000 kronor.
Det kommer att finnas två motoralternativ. El- eller bensinmotor och maxhastigheten är 90 kilometer i timmen.
– Med elmotorn ska man kunna köra 10 mil per laddning och med bensinmotorn, som drar 0,15 liter per mil, kan man åka till Paris med fulltank, 30 liter, säger Andreas Broryd en av skaparna av Smite.
Designen är väldigt lik den tyska bilen Messerschmitt. Att formen på Smite är hämtad därifrån är inget Andreas Broryd sopar under mattan.
– Vi har tagit inspiration ifrån Messerschmitt eftersom det är en smart design. Men om man tittar på detaljerna skiljer sig de två bilarna åt i varje hörn, säger han.
Vid årsskiftet planerar Vehiconomics att börja sälja bilen. Ryktena om försäljningsstart i sommar stämmer inte.
– Det var en missuppfattning från media att den ska säljas i sommar, säger Andreas Broryd.
Den lilla krabaten väger stadiga 130 kilo och har tre hjul. Lite tanigt kan man tycka.
– Smite ligger inte lika tungt mot vägen som en stor personbil utan mer som en liten bil, så visst kan det bli lite vingligt men ingen säkerhetsrisk, säger Andreas Broryd.
Säkerheten i bilen ska som regel vara hög enligt Andreas Broryd.
– Chassit är en bur, precis som i racerbilar, och kommer därför att skydda de som sitter i bilen, säger han.
Krockkuddar ska installeras, men det hinner man kanske inte med till första vågen av bilar, som kommer ut på marknaden.
– Vi samarbetar med ett krockkuddsföretag dock vet vi inte om installationen av kuddarna blir klar till årsskiftet, säger Andreas Broryd
Tanken att ge sig ut i trafiken med de lite tyngre bilarna med Smite, som rymmer en person och väger 130 kilo, kan kännas lite tveksam. Är den tanken är befogad?
Håkan Lutz är en av de tre personer som står bakom produktionen av Smite. Han tycker inte problemet är att bilen är liten utan att en person som ska två kilometer tillåts köra ett och ett halvtons fordon.
– Visst kommer man att råka mer illa ut i Smiten om man blir påkörd av ett sådant monster. Men det är inte problemet, utan det är att monstren får köras i stadstrafik när våra städer blir smutsigare och miljön tyngs ned av utsläppen, säger Håkan Lutz.
Det finns även framtidsplaner på att göra större versioner av Smite.
– Målet är ett göra en minibuss som rymmer 6-7 personer och som väger 350 kilo utan last, säger Andreas Broryd.
Josefin Söderström