Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Miljödepartementet: Den nationella strategin för klimatanpassning räcker inte

Publicerad: 7 September 2018, 09:18

Efterbevakning vid skogsbrand på Lummiberget i Jokkmokks kommun i juli 2018.

Foto: Martin JMK/ Wikimedia Commons

Om den nationella strategin för klimatanpassning hade släppts i dag – efter sommarens bränder och extremväder – hade den troligtvis sett annorlunda ut. Det menar Viktoria Ingman, gruppchef på Klimatenheten på miljö- och energidepartementet.


I januari lanserade regeringen den nationella strategin för klimatanpassning. Efter den varmaste sommaren som någonsin uppmätts, extrem torka och rekordstora skogsbränder frågar sig nu många om den nationella strategin räcker. På konferensen Klimatanpassning som Aktuell Hållbarhet arrangerar tillsammans med Livsmedelsverket, Sveriges Geologiska Undersökning och Statens Geotekniska Institut genomförde i veckan fick Viktoria Ingman, gruppchef på Klimatenheten på miljö- och energidepartementet, svara på den just den frågan.

Viktoria Ingman konstaterar att strategin lades före årets extremsommar och att strategin sannolikt hade sett annorlunda ut om den lagts fram i dag.
– Strategin räcker inte hela vägen. Det kommer att krävas mycket mer arbete. Samtidigt är strategin en bra grund för det fortsatta arbetet. Strategin ger helt nya möjligheter till ett strukturerat arbete. Strategin fördelar också ansvaret på ett tydligt sätt på ett stort antal myndigheter, sade Viktoria Ingman.

Viktoria Ingman menar att mycket nu handlar om hur nästa regering kommer att driva arbetet vidare. På frågan om hur stabil strategin är i riksdagen svarar hon att strategin röstats igenom i riksdagen och att det verkar finnas ett ganska brett stöd för strategins ansatser bland riksdagspartierna.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.