Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Miljökampen behöver alla – till och med miljardärer med dubbelmoral”

Publicerad: 15 december 2015, 07:25

Foto: Volante

Miljöaktuellt har läst Petter Stordalens nya bok, Min hemlighet.


När den norske affärsmannen Petter Stordalen för första gången började prata om vikten av att spara energi på de hotell han äger handlade det inte om ett miljöengagemang, utan det handlade om att dra ner på kostnaderna. Men det hela utvecklade sig sakta men säkert till ett äkta engagemang, något som skedde i takt med att Petter Stordalen själv började förstå att det nog ändå följer ett visst samhällsansvar hos alla dem som sitter på en förmögenhet i miljardklassen, och som har för vana att flyga privatplan, bo i stora hus och äga flera bilar.

Petter Stordalens nya bok, Min hemlighet (Volante), har ett rasande snabbt tempo och berör endast som hastigast varför miljöfrågan är viktig också för norska näringslivstoppar. Lite i förbigående konstaterar Petter Stordalen att kvartalsrapporter är på väg att dö ut eftersom de helt enkelt inte är lönsamma på sikt.

”I en värld där förändringar sker snabbare och brutalare än någonsin är man tvungen att tänka mer långsiktigt. Man är tvungen att blicka mot horisonten. Se vad som väntar. Och sedan måste man anpassa sig till det. Inte bara till det som händer där och då, utan också till det som kommer. Det som är på väg att hända.Så gott som alla ledande forskare konstaterar att världen måste genomföra en del fundamentala förändringar för att undvika katastrofala hållbarhets- och miljöproblem. Anta att ingen gör något och att forskarna har rätt. Hur tror du att en sådan katastrof skulle drabba din arbetsplats? Hur skulle det drabba världsekonomin?”

Efter att Petter Stordalen var en av sommarpratarna i Sommar i P1 i Sveriges radio 2012 var det många i Miljösverige som upprepade det han sa i programmet om att ”there is no business on a dead planet”. I sin bok förklarar Petter Stordalen varför det i stället är bra business för ett företag att bry sig om planeten.

Dels handlar det om känslan av att göra något meningsfullt, som är en av de viktigaste motivationsfaktorerna som människor – det vill säga de anställda – har, vilket därmed automatiskt blir något som kommer påverka företagets ekonomi. Dels handlar det om att det helt enkelt lönar sig i längden att göra rätt från början. ”En sak kan jag lova dig”, förklarar Petter Stordalen i boken och fortsätter sedan:

”Det blir mycket billigare att tänka långsiktigt från början, att bygga ett företag som tar det samhällsansvar som kunderna förväntar sig, än att ta genvägar och tvingas ägna de kommande åren åt att släcka bränder.”

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.