Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Miljömålssamordnaren: Så kan företag jobba konkret med målen

Publicerad: 19 November 2015, 06:45

Få företag jobbar med de svenska miljökvalitetsmålen. Det kan dock komma förändras inom en snar framtid, menar Sveriges nationella miljömålssamordnare för näringslivet.


Annika Helker Lundström, nationell miljö­målssamordnare för näringslivet, har under en tid på uppdrag av regeringen arbetat med hur näringslivet kan och bör förhålla sig till de svenska miljömålen. I juni 2017 ska arbetet vara klart och då kommer bland annat förslag ges på hur miljömålssystemet kan göras mer användbart för näringslivet. Under arbetets gång har Annika Helker Lundström initialt fokuserat på att träffa många företag, nätverk och branschföreningar och lyssnat på deras synpunkter på miljö­målen.

Vad är dina insikter och slutsatser hittills?
– Att många företag ligger långt framme i sitt miljö­arbete som ofta sammanfaller väl med miljömålen. I vissa sammanhang har företagen till och med gått om politik och myndigheter. Och att det finns ett stort intresse från företag generellt att lära mer om hur man kan använda miljömålen.
– En insikt är också att mycket fokus ligger på klimat och energi och inte lika mycket på andra miljöfrågor. Många mindre företag eller företag inom tjänstesektorn har inte heller hunnit lika långt i sitt miljöarbete som större företag. Många har inget hållbarhetsarbete alls. Men alla företag har en stor kraft som aktiva inköpare och skulle kunna påverka mycket mer. Exempelvis inom miljömålet Giftfri Miljö.
– En tredje viktig insikt är att miljömålen kan bli affärskritiska för näringslivet. Målen är strategiska och ligger till grund för den svenska miljöpolitiken framöver och miljödimensionen i FN:s 17 utvecklingsmål kommer för svensk del ta sin utgångspunkt i miljömålssystemet. Därför är miljömålen viktiga.
Hur stor är kännedomen om miljökvalitetsmålen i näringslivet?
– Stora företag och de som ligger långt fram i miljöarbetet har god kunskap och några få av dem använder målen. En undersökning jag gjorde bland Stockholmsbörsens small cap-lista visar att 36 procent känner till både generationsmålet och de 16 miljökvalitetsmålen. 33 procent känner inte alls till målen. Intressant är också att 25 procent inte har några egna miljö­mål, säger Annika och berättar att enbart tre procent arbetar med målen.
– Men av de 31 procent som gör hållbarhetsredovisning på small cap-listan så kunde nästan tre fjärdedelar tänka sig att förhålla sig till de nationella miljömålen vid nästa hållbarhetsredovisning. Flera av de företag som jag träffat har sagt att de till nästa års hållbarhetsredovisning eller årsredovisning ska skriva om de nationella miljökvalitetsmålen.
Varför ska företag förhålla sig till miljömålen?
– Det ger en bra kunskap om kommande politik, visar på ansvarsfullt företagande och kan medföra att dialogen förbättras med politiker och myndigheter eftersom man talar i samma termer. På lång sikt kan det kanske innebära ökade möjligheter för näringslivet att påverka den miljö­politiska agendan.
Vad vill du åstadkomma?
– Mitt mål är att företag ska koppla sitt eget miljöarbete till de nationella miljömålen och kommunicera det. Se över sin verksamhet och bedöma vilka som är de väsentligaste målen för företaget. Gör företaget hållbarhetsredovisning kan man vid intressent­dialogen använda miljömålen som en ”checkpoint” för intressenten ”natur och miljö”. Redovisar företaget enligt GRI så kan man klassificera de olika GRI-indikatorerna efter miljö­målen. Detta ger en bra kunskap för företaget men också för anställda och andra intressenter. Redovisar man sitt miljöarbete i årsredovisningen så kan man där ange kort att företaget tittat på miljömålen och konstatera att företagets verksamhet påverkar målen. Analys ger bra kunskap för företagets framtida arbete med mål och visioner.
Vad blir den största utmaningen med att knyta näringslivets miljöarbete till de nationella miljömålen?
– Att motivera och entusiasmera näringslivet att verkligen jobba med målen och se fördelarna med det, samt att få de små företagen att påbörja ett miljöarbete kopplat till målen.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.