Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Miljömärkning vilseleder konsumenterna”

Publicerad: 31 Maj 2012, 07:41

Konsumentorganisation varnar för dåliga livscykelanalyser


Ämnen i artikeln:

Livscykelanalyser

EU:s egen konsumentorganisationen ANEC deltar i det europeiska standardiseringsarbetet – och jobbar för att få fram säkrare och mer miljövänliga kläder och hushållsprylar.

I den nyligen publicerade studien "Environmental assessment goes astray” riktar ANEC hård kritik mot den lättvindiga användningen av så kallade livscykelanalyser (LCA)- vad gäller till exempel förpackningar, blöjor, servetter och biobränsle.

Studien visar på en rad brister som gör att livscykelanalyserna fungerar dåligt och vilseleder köparna – med begränsad redovisning av relevant information och uppgifter av dålig kvalitet. Slutsatsen är att LCA inte fungerar och till och med leder i fel riktning.

”Till och med experter har svårt att tolka dagens LCA” skriver ANEC i ett pressmeddelande ” och att överösa konsumenten med sådan information […] har ingenting med nyttig miljörådgivning att göra”.

Organisationen beklagar att EU-kommissionen valt att satsa på dåliga versioner av detta marknadsinstrument. ANEC har istället plockat fram ett system för att välja nyttiga och meningsfulla indikatorer för att få LCA-instrumentet att fungera bättre.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Livscykelanalyser

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.