Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Miljontals ton mat kastas årligen i Sverige – vem bär skulden?

Publicerad: 10 November 2015, 05:30

Matrester.

Foto: Wikimedia Commons

Enligt journalisten Andreas Jakobsson är det livsmedelsindustrin och företagen som bär skulden, trots att konsumenterna i störst utsträckning uppmanas att inte slänga mat.


Ämnen i artikeln:

livsmedelsindustrinMatavfall

Enligt journalisten Andreas Jakobsson är det livsmedelsindustrin och företagen, trots att konsumenterna i störst utsträckning uppmanas att inte slänga mat.

I en debattartikel för Svenska Dagbladet skriver han:
”Den större delen av svinnet sker i livsmedelsproduktionen, men staten och livsmedelsindustrin väljer att svartmåla konsumenterna i stället för att ta tag i det verkliga problemet”.

Kampanjerna mot matsvinn riktar sig främst till konsumenter. Exempelvis uppmanar Lidl på sina mjölkpaket att konsumenterna inte ska stirra sig blinda på bäst före-datumet och Fazer Food arbetar med att minska matsvinnet på skolor.

Andreas Jakobsson skriver även att dumpstrandet blivit en stor rörelse under de senaste åren:
”I över två år har jag och min familj levt nästan enbart på mat som för­passats till soporna av olika näringsidkare. På en av mina rundor hittade jag själv det där mjölkpaketet med uppmaningar till mindre svinn i hushållen i en av Lidls soptunnor, med tre veckor kvar till bäst före-datumet.”.

Enligt artikeln slängs upp till en fjärdedel av alla grönsaker som produceras i Sverige på grund av skönhetsfel. Matbutikernas stora utbud medför också att det blir svårt att förutse vilka varor som konsumenterna vill köpa. Ungefär en tredjedel av den totala livsmedelsproduktionen slängs medan de onödiga avfallet i hushållen endast ligger på 6,5 procent.

Läs hela debattartikeln här. 

joline.ekman@miljoaktuellt.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.