Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Miljörabatten som sätter fart på sjöfartens investeringar

Publicerad: 1 juli 2014, 19:28

Finansdirektör Dick Höglund på rederiet Terntank har nyligen kunnat beställa fyra tankfartyg som drivs av flytande naturgas, LNG.


Göteborg har infört en rabatt på hamnavgiften för fartyg med så kallad LNG-drift- flytande naturgas som sänker utsläppen av svaveldioxid och koldioxid. Det är en av faktorerna som gjort det möjligt för familjeägda rederiet Terntank att beställa fyra nya LNG- fartyg.

– För vår del handlar det om 30 procents reduktion av hamnavgiften. Det är vi otroligt glada för, det betyder mycket för våra investeringar i LNG-fartyg, säger Dick Höglund, finansdirektör på Terntank vid ett seminarium i Almedalen.

Terntank har nyligen beställt fyra LNG tankfartyg från kinesiska varv, de första i sitt slag. Det kommer enligt Dick Höglund att göra det möjligt att dra ned på kostnaderna för bunkerolja och samtidigt sänka utsläppen.  I måndags blev ett finskt oljebolag först med att kontraktera laster på de nya fartygen.

– Det har varit ett otroligt stort intresse hos oljebolagen att blir först i världen med LNG, och på så sätt kunna minska utsläppen, så vi utnyttjade hela optionen, säger Dick Höglund.

Terntank jobbar nu tillsammans med samarbetsorganisationen HELCOM för att få till en liknande rabatt i hela Östersjön. Det skulle göra stor skillnad.

LNG-fartygen är en viktig del för att göra sjötransporterna mera hållbara och konkurrenskraftiga gentemot lastbilarna. På seminariet som ordnades av Svenska Redareföreningen deltog även riksdagsledamöter från trafikutskottet som diskuterade möjligheten att ändra i avgiftssystemen för att stärka hållbara sjötransporter ännu mera.

– Vi ser att sjötransporterna är en viktig pusselbit i klimatfrågan. Det är det energieffektivaste transportsättet och inrikes fraktar vi idag på tok för lite på vattenvägarna , sju procent är för lite. Vår vision är att kunna använda mycket mera fartyg både inland och längs kusterna, säger Stina Bergström (mp) från riksdagens trafikutskott.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.