Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Miljörörelsen har inte flyttat fram sina positioner”

Publicerad: 27 November 2014, 12:57

Miljöpartiet överväger att ompröva sin syn på bensinskatten, som en del av sin eftervalsanalys. Men Grön Ungdoms språkrör Lorentz Tovatt menar att miljörörelsen inte drivit på tillräckligt för att bana väg för den höjning han anser nödvändig.


Ämnen i artikeln:

Anders BorgMiljöaktuelltKarin Svensson Smith

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 27 november.

”Bensinskatt må vara ekologiskt riktigt, men ett sådant förslag kommer aldrig att passera denna riksdag och är alltså inte värt att lägga energi på”, skriver DN:s politiska kommentator Ewa Stenberg idag om den pragmatism som krävs av ett parti i regeringsställning. Och i en intervju i samma tidning i förra veckan sade partistyrelsens klimatansvariga Karin Svensson Smith att partiet överväger en omprövning av frågan som en del av eftervalsanalysen. Även Eskilstunas kommunalråd Magnus Johansson (MP) kommenterade att skatten inte behöver höjas mer och att den är en av de högsta i världen.

Lorentz Tovatt, språkrör för Grön Ungdom, håller inte med. Att koldioxidskatten inte höjdes i regeringens budgetförslag var till viss del ett resultat av miljörörelsens misslyckande, konstaterade han i en intervju med Miljöaktuellt för någon vecka sedan.

– Jag känner att miljörörelsen inte har vågat utmana och vara tillräckligt radikal. När det handlar om att få stöd för politik som är ny krävs det att någon vågar gå före. Vårt politiska mandat minskar om inte miljörörelsen gör det. Det som hände i valrörelsen var att MP inte tillräckligt tydligt vågade stå upp för vår politik och det beror delvis på att miljörörelsen inte vågat vara tillräckligt radikal, säger han och pekar på att ansvaret för att driva på delas mellan politik och miljörörelse.

Som exempel på vad han tycker att miljörörelsen hade kunnat göra inför valet nämner han en kampanj för höjd koldioxidskatt.

– När vi stod i debatter i valrörelsen fick vi inte sällan alla partier emot oss för att vi ville höja koldioxidskatten med 70 öre. Det motsvarar omkring 100 kronor i månaden. Att vi får alla emot oss på en sådan självklar höjning betyder att vi har misslyckats att sätta agendan, att MP inte varit tillräckligt modigt. Vi ursäktade oss för mycket och det är lite som att Anders Borg skulle ursäkta sig för arbetslinjen.

Lorentz Tovatt nämner även andra åtgärder som kan styra Sverige mot mer hållbara transporter förutom koldioxidskatten. Att ändra eller slopa parkeringsnormen är en av dem, en annan är att reformera eller avskaffa reseavdraget som han kallar för en fossil subvention och en tredje att införa trängselskatt i fler städer. Att koldioxidskatten är en så känslig fråga förklarar han med att många ser det som att politiker lägger sig i folks vardagsliv.

– Det är märkligt att det inte har varit uppe i debatten att vi i snitt betalar mindre per mil än vad vi gjorde för 20 år sedan, det är en irrationell rädsla som människor har. Oljepriset har inte stigit så bensinpriset ligger för lågt för en omställning av transportsektorn.

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.