Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Miljövänligare sjöräddning från SSRS

Publicerad: 3 mars 2011, 08:41

Sjöräddningssällskapet utvecklar en ny räddningsbåt för insatser i insjöar och skyddade vatten. Det kräver miljöfokus. – Ska vi in på dricksvatten och köra vill vi vara helt rena i framtiden, säger Rolf Westerström, vd på SSRS.

Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Den ideella föreningen Sjöräddningssällskapet, SSRS, vill utöka sin flotta på insjöar och skyddade vatten. Det man vill göra är att fylla ett gap mellan de befintliga 12-metersbåtarna i Victoria-klassen och organisationens mindre 8-metersbåtar. Med Mälaren, Vänern och Vättern som farvatten krävs dessutom särskild miljöhänsyn.

Miljövänligare räddning från SSRS.

En prototyp är utvecklad i samarbete mellan SSRS och båtkonstruktören Rolf Eliason. Den nya båtens skrov är gjuten i samma form som Victoria-båtarna men är en meter kortare. Ett självlänsande ballastsystem är centralt för att få ner båtens bränsleförbrukning. När båten ligger stilla vattenfylls skrovet och ger stabila egenskaper vid räddningsinsatser. Vid 5 knop börjar ballasten att tömmas och båten börjar plana. Planingströskeln uppges vara lägre än för Victoria-båtarna och övergången från deplacerande till planande gång ska ha halverats.

Den exakta bränsleförbrukningen är inte fastställd ännu, men uppges vara avsevärd.

– Båten är nyligen sjösatt men den ser ut att ge dubbla distansen jämfört med båtarna i Victoria-klassen, säger Rolf Westerström.

Idag drivs båten av två stycken 300-hästkrafters utombordare från Suzuki. Det ger båten en hög toppfart, 35 knop, men kanske inte de bästa miljöegenskaperna man kan önska sig. Det finns desutom plats i skrovet för inombordare.

– Vi har satt två gånger 300 hästkrafters utombordare för att testa effekten och farten. Men Volvo är lite inblandade i det här och vi jobbar med dem för att kanske använda duoprop och deras mest miljövänliga inombordare i nästa version, säger Rolf Westerström.

Idag utombordare. Snart renare inombordare, hoppas SSRS.

Anledningen till motorvalet är enligt Rolf Westerström att den marina sektorn helt enkelt inte är så långt framme som SSRS skulle önska.

– Vi kan få biogas och vi kan få leverantörer att sätta upp infrastruktur. Men båtmotorerna är inte där ännu.

Elmotor är inte heller ett alternativ i dagsläget, enligt SSRS. De är inte lämpliga för räddningstjänst och har inte de förutsättningar som organisationens insatser kräver, menar man.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev