Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Ministern sölar – Åsa Domeij agerar

Publicerad: 6 juli 2016, 05:38

Lanseringen av den nationella livsmedelsstrategin skjuts fram. Då agerar Axfood och hållbarhetschefen Åsa Domeij.


Landsbygsminister Sven-Erik Bucht (S) lyckas inte hålla tidsplanen för den nationella livsmedelsstrategin som skulle ha varit klar i juni månad.
– Den politiska processen är igång. Oppositionen som har fått strategin och de nu behöver tid på sig att gå igenom den, säger Sven-Erik Bucht som har ambitionen att strategin ska beslutas om med stor politisk majoritet i Sveriges riksdag.
– Jag ser fram mot att den ska vara klar tidig höst.

Vilken roll kommer miljö- och hållbarhetsfrågorna ha i strategin?
– Det är självklara saker.

Många aktörer i hela livsmedelskedjan har stora förväntningar på den nationella livsmedelsstrategin. När nu lanseringen skjuts upp och många livsmedelsaktörer laddat för debatt under Almedalsveckan är antiklimax ett faktum. I brist på riktig strategi presenterar matjätten Axfood nu sitt eget alternativ ”Matkassen 2030 – en hållbar livsmedelsstrategi för Sverige”

Bolagets förslag till strategi innehåller 79 konkreta förslag. Bland annat vill man se mål för ekologisk produktion, ett nytt industriforskningsinstitut och ett nationellt mål för att halvera matsvinnet till 2030.
– Med Matkassen 2030 vill vi främja ett hållbart svenskt jordbruk, ställa krav på att vi är nytänkande och att vi inspirerar och gör det enklare för konsumenterna att göra mer hållbara val när de handlar i våra butiker, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, som har långt förflutet som politiker i riksdagen. Hon framhåller också att det viktigaste är att utveckla och förädla svenska mervärden och att satsa på innovation för att Sveriges livsmedelsproduktion ska vara konkurrenskraftig även i framtiden.

Läs Axfoods förslag på livsmedelsstrategi

Mikael Salo

Chefredaktör och ansvarig utgivare

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.