Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Mirakelmanick lovar mer soppa kvar i tanken

Publicerad: 22 April 2009, 09:38

Z5 är motortillbehöret som ska sänka din bils bränsleförbrukning med 40 procent. Metoden börjar bli omskriven i medierna. Hokus pokus enligt expertisen.


Ännu en manick som ska göra din bil mer miljövänlig har fått uppmärksamhet i media. Zion Badash tillverkade Z5 hemma i sitt garage i Israel. Nu säljs den på nätet.

Manicken är en anordning försedd med metallegeringar som placeras i motorns luftintag. På bråkdelen av en sekund kan Z5 orsaka en förändring i accelerationen av luftens atomer, skriver man på sidan där Z5 säljs. Och det är ungefär så exakt informationen blir. Resultatet ska vara att bättre luft används vid förbränningen. Z5-tricket ska sänka bensinförbrukningen med 40 procent, förlänga livet på motorn och utvinna mer energi.

Detta är revolutionerande och kommer troligen att leda till ett nobelpris, skriver man med gott självförtroende på sidan.

Men på Motormännen, är man väldigt skeptisk.

– Under den tid jag har jobbat på Motormännen har jag aldrig stött på en sådan här pryl som fungerar. Dessutom är 40 procent bortom alla gränser till möjligt, säger han.

Anledningen till att Z5 inte fungerar är att alla processer i motorn är noggrant kontrollerade. En installation av den här typen kan inte göra någon större skillnad, menar Terje Eklund. Han kan tänka sig att Z5 fungerar som ett sockerpiller.

– Det kan vara så att man inte har haft speciellt bra koll på hur stor bensinförbrukningen har varit innan. Chansen finns också att man ändrar sin körstil och får då ett lyckat resultat.

Det är dessutom inte heller lagligt att installera Z5 i motorn.

– Man måste få tillstånd från biltillverkaren eftersom det kan förändra avgasvärdena, menar Terje Eklund.

Med tanke på hur mycket pengar som alla biltillverkare lägger ner, på den här typen av utveckling, vore det inte konstigt om de inte hade kommit på den här lösningen?

– Om den funkar hade den redan suttit i bilarna idag, säger Terje Eklund.

Chalmers delar Motormännens uppfattning om Z5, att det är helt omöjligt att sänka bränsleförbrukningen med 40 procent.

– Effektiviteten på dagens bilar är redan på 98 procent. För att minska förbrukningen så mycket som sägs räcker det inte med en installation av en sådan pryl. Det skulle krävas rejäla ändringar i konstruktionen, säger Ingemar Denbratt, professor vid Institutionen för tillämpad mekanik

Josefin Söderström

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.