Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Missarna i den slutliga biogasstrategin

Publicerad: 1 September 2010, 05:50

Energimyndigheten har lyssnat på kritiken mot den nationella biogasstrategin. Men fortfarande missar man flera viktiga punkter, menar Energigas Sverige.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

På tisdagen kom Energimyndighetens slutrapport för den nationella biogasstrategin. Jämfört med den hårt kritiserade delrapport som kom i mars har förbättringar gjorts. Det menar branschorganisationen Energigas Sverige.

”Synen på vilka råvaror som bör främjas i produktionen har utvidgats, till att inte bara gälla gödsel. Rapporten nämner även att en utredning av förgasningsteknikens framtida roll behövs. Det finns också en större förståelse för biogasens möjligheter att sänka utsläppen i transportsektorn.”, skriver organisationen i en kommentar till slutrapporten.

Däremot är Energigas Sverige kritisk till synen på användningen av biogas i transportsektorn.

”Det är synd att Energimyndighetens vision för biogas i transportsektorn endast gäller tunga fordonsflottor i tätorter. Då missar vi stora möjligheter att sänka utsläppen inom till exempel taxinäringen, där biogasen har haft stora framgångar. Denna utveckling öppnar också upp för personbilarna, säger Anders Mathiasson, vd vid Energigas Sverige”, i kommentaren.

Utöver taxinäringen ser Energigas Sverige flera sektorer som glömts bort i strategin. Även tjänstebilar och färdtjänst är ett par exempel.

– Det finns mängder av bilar där biogas behövs, säger Helena Gyrulf, biogasansvarig på Energigas Sverige.

Avgörande för resultatet av rapporten är förstås hur den kommer att användas.

– Vad kommer Näringsdepartementet att göra med den nu när de fått den? Det vet vi inte ännu och det är svårt att säga vad som kommer att hända, säger Helena Gyrulf.

För närvarande är synen alltså att personbilarna ligger dåligt till.

– Om man bara går på det här och litar till det, då ligger personbilssidan inte så bra till, säger Helena Gyrulf.

Läs hela slutrapporten här: www.energimyndigheten.se.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.