Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Missförstånd att EU-beslut om test i verklig körning är en lättnad”

Publicerad: 29 Oktober 2015, 10:41

Miljöaktuellt lyckades få tag på den svenska tjänstemannen som satt med på gårdagens EU-möte där det beslutades att dieselbilar ska utsläppstestas utifrån verkliga körförhållanden.


Den här artikeln publicerades den 29 oktober i Miljöaktuellt Idag.

Igår beslutade EU:s tekniska kommitté för motorfordon (TCMV) att dieselfordons utsläpp av kväveoxider även ska mätas genom tester i verklig körning, så kallad Real Driving Emissions (RDE). Idag sker mätningar i laboratorier men framöver ska dessa alltså kompletteras med RDE-tester. Från och med 1 september 2017 ska RDE-tester avgöra om en bil får säljas på EU-marknaden.

Miljöaktuellt fick tag på Anders Gunneriusson, som är den tjänsteman från Transportstyrelsen som representerar Sverige i kommittén och som alltså fanns med på gårdagens möte. Han ställer sig frågande till mediers skildring av beslutet som en lättnad för bilindustrin.

Beslutet innebär att biltillverkarna måste få ner skillnaden mellan laboratorietester och tester i verklig körning. Till september 2017 ska skillnaden för nya bilmodeller inte överstiga 110 procent, för nytillverkade bilar av gammal modell gäller 2019. Steg två är att kraven skärps ytterligare. Till januari 2020 ska skillnaden mellan verklig körning och labbtest ner till max 50 procent för nya bilmodeller. Ett år senare ska även de gamla modellerna omfattas.

Denna dispens har lyfts som ett misslyckande av bland annat Centerpartiets energipolitiske talesperson Rickard Nordin som på Twitter utbröt ”Helt sjukt! Regeringen har gått på den sämre linjen och nu får dieselbilar släppa ut mer! Romson – skärp dig!”. Greenpeace har också reagerat med upprördhet över beslutet och pekar på att VW-skandalen kräver tuffare tag.

Men enligt Anders Gunneriusson glömmer man då bort att många biltillverkares fordonsparker i dagsläget hamnar långt över en 110-procentig skillnad mellan verklig körning och labbkörning. Kommissionen pekar också på detta – att utsläpp i verklig körning ofta är fyra till fem gånger större än i labb.
– Det finns ett missförstånd i det här. Beslutet är väldigt ambitiöst och innebär att bilindustrin måste programmera om sina bilar så att de i vissa fall släpper ut tre gånger så lite. Vissa måste ta till andra åtgärder som att byta ut komponenter, säger Gunneriusson till Miljöaktuellt.

Han pekar också på att beslutet i stort ligger i linje med regeringens vilja även om den fick gå med på en liten ambitionssänkning. Flera länder ville ha större dispenser än de som beslutades, påpekar han.

Läs mer om beslutet här.

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.