Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Mobiler på flyget – what a gas

Publicerad: 20 Juni 2007, 11:00

Varför får man inte prata i mobiltelefon när man sitter på flyget? Varför får man inte ens ha CD-spelare, radiomottagare eller GPS-mottagare på? Och varför går det ändå bra att fotografera med digitalkamera?


Och så läser man att vissa flygbolag, t ex Ryanair nu plötsligt uppmuntrar GSM-telefoner ombord, bara man kör mot bolagets egen flygburna basstation. Vilken helomvändning.

Fast på SAS har man kunnat köra Skype ganska länge genom att använda det trådlösa Internet som fanns ombord, ända till Boeing beslutade att lägga ned det hela i brist på intresserade kunder.

Men i verkligheten…

Jag gick till botten med problemet och frågade Saabs flygdivision, grabbarna som byggde trafikflygplanet Saab 2000 om varför det var sådana problem med telefoner och andra radioapparater ombord.

De fnissade bara.

Det är klart att det inte är några problem. De som designar nätverken och säkerhetsutrustningen i flygplan är inga idioter. Ett flygplan måste tåla att flyga igenom strålningen från en radar som i vissa fall kan braka ut ett par megawatt i pulser utan att det får synas en enda blipp på någon bildskärm eller höras något i kommunikationsradion. Det är ju inte direkt ont om radarstationer i Sverige eller annorstädes. Våglängden är så kort att vågorna utan vidare kan passera in genom fönstren i planet.

De två watt som en mobiltelefon presterar får inte och kan inte ha någon effekt på planets tekniska utrustning. En mobiltelefon (960 MHz) är så konstruerad att den inte kan störa planets kommunikationsmottagare (128 MHz). Annars skulle den inte få säljas. De få mikrowatt av andra övertoner som lokaloscillatorn i en radiomottagare presterar är i princip omätbara på bara ett par meters avstånd.

Flygplan är inte så dåligt byggda att de kroknar för lite radiostrålning. Allting är skärmat och inbyggt i plåt enligt läroboken. Ta en titt inne i radio- och dator-utrymmet i ett vanligt trafikflygplan så förstår du vad jag menar. Planet ska ju tåla att träffas av blixten! Det händer varje dag.

Kanske GSM-nätet kroknar?

Jag kan eventuellt förstå ett helt annat tekniskt skäl, nämligen att GSM-nätet inte är gjort för att samma telefon ska kunna höras i flera celler åt gången, även om det faktiskt sker varenda gång man rör sig ur en cell och in i en annan. En telefon på marken bör teoretiskt kunna höras i minst tre celler samtidigt, men blir det fler än så kanske systemet blir förvirrat. Men inte kan det bli farligt för flygplanet.

Fast det gäller ändå bara nära marken. På 10.000 meters höjd finns inte minsta spår av markbundna GSM-celler tillgängliga. Telefonen har inget att kommunicera med.

Nej, tyvärr, kära flygbolag. Det hela är fullständigt ohållbart. Det finns inget rim och reson i ert förbud. Det är bara en urban myth.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.